Hovedparten af verdens længste flyruter går til USA, og kun en enkelt til Europa. Om blot to år kan Europa-rute måske sætte ny verdensrekord.
Nyere flytyper som Airbus A350, Boeing 787 og Boeing 777 gør det muligt for alverdens flyselskaber at flyve stadigt længere nonstop ruter.
Da Emirates i 2016 begyndte at flyve fra Dubai til Auckland i New Zealand med en Airbus A380, var det verdens længste flyrute. Men den er siden blevet slået af to andre ruter – Qantas’ Perth-London rute og Qatar Airways’ Doha-Auckland, som i dag er verdens længste flyrute.
Men allerede til oktober bliver de ruter overgået, når Singapore Airlines genoptager verdens længste flyrute fra Singapore til Newark/New York med en Airbus A350-900.
Står det til flyselskaberne, slutter det dog ikke med det. Topchefen for australske Qantas udfordrede sidste år de to store flyproducenter Airbus og Boeing på hvem af dem, der kan producere et fly, som kan flyve 20 timer nonstop og dermed sættes ind på ruter som Melbourne-London og Sydney-London – ruter der i dag kræver et stop undervejs, typisk i Asien eller Mellemøsten.
Så nu er flyselskaberne i fuld gang med at undersøge, om de kan udvikle flytyper, der kan flyve endnu længere end i dag.
FlightGlobal har i forbindelse med flyshowet i Farnborough i England lavet en opgørelse over verdens længste flyruter (fra oktober 2018) og de flytyper, der benyttes på ruterne.
Nr. | Selskab | Rute | Afstand i km | Flytype |
1 | Singapore Airlines | Singapore-Newark | 15.344 | Airbus A350-900 |
2 | Qatar Airways | Doha-Auckland | 14.533 | Boeing 777-200LR |
3 | Qantas | Perth-London Heahtrow | 14.497 | Boeing 787-9 |
4 | Emirates | Dubai-Auckland | 14.201 | Airbus A380 |
5 | United Airlines | Los Angeles-Singapore | 14.112 | Boeing 787-9 |
6 | United Airlines | Houston-Sydney | 13.833 | Boeing 787-9 |
7 | Qantas | Sydney-Dallas | 13.803 | Airbus A380 |
8 | Philippine Airlines | Manila-New York | 13.710 | Boeing 777-300ER |
9 | Singapore Airlines | Singapore-San Francisco | 13.592 | Airbus A350-900 |
10 | United Airlines | San Francisco-Singapore | 13.592 | Boeing 787-9 |
11 | Delta Air Lines | Atlanta-Johannesburg | 13.583 | Boeing 777-200LR |
12 | Etihad Airways | Abu Dhabi-Los Angeles | 13.503 | Boeing 777-300ER |
13 | Emirates | Dubai-Los Angeles | 13.420 | Airbus A380 |
14 | Saudi | Jeddah-Los Angeles | 13.408 | Boeing 777-300ER |
15 | Qatar Airways | Doha-Los Angeles | 13.368 | Boeing 777-200LR |
16 | Philippine Airlines | Manila-Toronto | 13.229 | Boeing 777-300ER |
17 | Air Canada | Vancouver-Melbourne | 13.183 | Boeing 787-9 |
18 | Emirates | Dubai-Houston | 13.144 | Boeing 777-300ER |
19 | Cathay Pacific | Hongkong-New York | 13.120 | Airbus A350-1000 |
20 | American Airlines | Dallas-Hongkong | 13.071 | Boeing 777-300ER |
Kilde: Flightglobal.com