Haneda Airport i Tokyo (Foto: Amaguchi Yoshiaki)

Verdens største lufthavne i 2017

Tokyo-Haneda henter ind på Atlanta, Beijing og Dubai, mens New York-JFK blev overhalet af fem lufthavne og røg ud af top20-listen med de største lufthavne i verden.

Verdens 20 største lufthavne havde i 2017 ét til fælles. De havde alle flere end 60 millioner passagerer gennem terminalerne sidste år.

Der var dog én storlufthavn, der ikke nåede op på de 60 millioner passagerer og således røg ud af det gode selskab. Det var New York-J.F. Kennedy Airport, der måtte se sig overhalet af lufthavnene i Delhi, Singapore, Seoul, Denver og Bangkok. Årsagen var, at væksten i New York-lufthavnen blot var på 0,4 procent, mens forfølgerne havde en passagervækst på mellem fem og 14 procent.

Generelt var 2017 året, hvor de amerikanske lufthavne fik baghjul af europæiske og asiatiske lufthavne. Amsterdam Schiphol rykkede forbi Dallas Fort Worth, mens Los Angeles blev overhalet af Tokyo Haneda i den øverste top5.

Verdens største er blevet mindre
Blandt de 20 største lufthavne i verden, er der kun én lufthavn, der gik tilbage sidste år. Det var til gengæld verdens største lufthavn, Atlanta Hartsfield Jackson, der mistede omkring 270.000 passagerer og gik 0,3 procent tilbage til i alt 103,9 millioner rejsende til og fra det store Delta Air Lines-hub i Georgia.

Derimod henter konkurrenterne ind på den amerikanske sydstatslufthavn. Beijing Capital følger lige efter Atlanta med 95,8 millioner passagerer og en vækst på 1,5 procent. Men det er ikke den kinesiske storlufthavn, der er den reelle trussel i forsvaret for positionen som verdens travleste lufthavn.

Det er nemlig Dubai International, der med en vækst på 5,5 procent nåede op på 88,2 millioner passagerer, samt Tokyo-Haneda, der med stormskridt nåede op op 84,6 millioner passagerer gennem en vækst på 7,4 procent.

Størst vækst i Asien
Kaster man et blik på top20-listen i forhold til den geografiske fordeling af samtlige lufthavne med over 60 millioner årlige passagerer, så hører hovedparten hjemme i Asien. I alt ni lufthavne er placeret i Asien, en i Mellemøsten, fem i Europa samt fem i Nordamerika.

Verdens 20 største lufthavne i 2017

Rank Lufthavn 2017 2016 Ændring
 1.  Atlanta Hartsfield-Jackson 103.902.992  104.171.935 -0,3 %
 2.  Beijing Capital 95.786.000  94.393.000 +1,5 %
 3.  Dubai International   88.242.099  83.654.250 +5,5 %
 4.  Tokyo-Haneda 85.405.000 79.520.000 +7,4 %
 5.  Los Angeles International 84.557.968  80.921.527 +4,5 %
 6.  Chicago O´Hare 79.800.000  77.960.588 +2,4 %
 7.  London Heathrow 77.989.371  75.671.863 +3,1 %
 8.  Hong Kong International 72.867.000  70.502.000 +3,4 %
 9.  Shanghai-Pudong 70.000.000  65.982.100 +6,1 %
 10.  Paris Charles de Gaulle 69.471.442  65.933.146 +5,4 %
 11.  Amsterdam Schiphol 68.515.425  63.625.664 +7,7 %
 12.  Dallas Fort Worth 67.092.224  65.598.618 +2,3 %
 13.  Guangzhou-Baiyun 65.840.000 59.780.000 +10,1 %
 14.  Frankfurt Airport 64.500.386  60.793.308 +6,1 %
 15.  Istanbul Atatürk 63.727.448  60.119.215 +6,0 %
 16.  Delhi Indira Ghandi 63.500.000 55.631.385 +14,1 %
 17.  Singapore Changi 62.220.000 58.698.000 +6,1 %
 19.  Seoul-Incheon 61.520.572 57.162.206 +7,6 %
 19.  Denver International 61.379.396 58.266.515 +5,3 %
 20.  Bangkok-Suvarnabhumi 61.000.000 55.892.428 +9,1 %
Kilder: Lufthavnene, Wikipedia og CAPA.

 

Dermed repræsenterer Asien 45 procent af de største lufthavne i verden. Det er også i Asien, at passagervæksten er størst. Delhi Indira Ghandi International Airport har i 2017 haft en vækst på hele 14,1 procent fra 55,6 til 63,5 millioner passagerer, og i dette tal er inkluderet nye ruter til blandt andet Stockholm og København.

“Samtidig med at vi er vidne til en robust trafikvækst, ser vi frem til et stærkt samarbejde og støtte fra alle lufthavnsinteressenter og partnere. Vi skal i gang med at gennemføre udvidelser i Delhi Airport i tråd med IGIA Master Plan-2016. Det vil ikke alene skabe den nødvendige infrastruktur til at understøtte en høj trafik- og passagervækst, men også styrke passageroplevelsen med den rigtige blanding af teknologi og personlig betjening,” siger Srinivas Bommidala, der er bestyrelsesformand for infrastrukturfonden GMR Group, til hindustantimes.com.

Flere asiatiske lufthavne er på vej ind i top20 og dermed over 60 millioner passagerer årligt. I 2018 forventes både Kualu Lumpur International Airport og Jakarta Soekarno-Hatto at komme op i gruppen af største lufthavne, og det kommer sandsynligvis til at koste muligheden for et comeback til New York-J.F. Kennedy, ligesom Denver Airport også vil komme i fare for at blive skubbet ud af top20.

 

Relaterede artikler:

De 20 største europæiske lufthavne i 2017

De 20 største lufthavne i Norden i 2017

Her er verdens største lufthavne i 2016