Verdenspremiere i CPH på 615-sæders fly

København og Dubai bliver de første i verden til at modtage det passagerfly med flest sæder, når Emirates til december indsætter sin første nye 615-sæders Airbus A380. Selskabet har øget sin kapacitet på CPH-ruten med 160 procent på godt fire år.

Når et Airbus A380-fly fra Emirates den 1. december i år lægger an til landing i Københavns Lufthavn, så vil det sende Københavns Lufthavn op i en helt særlig liga bestående af kun to lufthavne. Sammen med lufthavnen i Dubai, hvor Emirates flyver fra, vil København nemlig komme til at lægge asfalt til det passagerfly i verden med plads til flest passagerer.

Emirates planlægger nemlig ikke at indsætte et af sine normale 517-sæders Airbus A380-fly på ruten mellem Dubai og København, som i dag betjenes med et 427-sæders Boeing 777-300ER fly. CPH-ruten bliver den første, der skal betjenes med Emirates nye 2-klasses Airbus A380-fly med plads til 615 passagerer fordelt på 58 business class-sæder og 557 economy-sæder – 98 sæder mere end det samlede antal sæder i Emirates nuværende Airbus A380-fly.

Indsættelsen af Airbus A380-flyet med de rekordmange sæder betyder også, at Emirates kommer til at have øget sin kapacitet på ruten mellem Dubai og København med 160 procent siden ruten åbnede i august 2011 med et 237-sæders Airbus A330-200 fly.

Oprindeligt havde man tre klasser på flyene. Men da der ganske enkelt ikke er salg i første klasses-billetter fra Skandinavien, så valgte Emirates den 1. februar 2013 at indsætte et Boeing 777-300ER fly med kun business og economy.

Emirates’ flytyper på Dubai – København:

Startdato Flytype First Business Economy Total
01.08.2011 A330-200 12 42 183 237
01.01.2012 B777-200 12 42 236 290
01.08.2012 B777-300ER 8 42 310 360
01.02.2013 B777-300ER 0 42 385 427
A380-800 14 76 427 517
01.12.2015 A380-800 0 58 557 615

Presse priserne
Med introduktionen af Airbus A380 smider Emirates yderligere 188 daglige sæder ind på ruten – heraf 172 economy-sæder. En meget stor del af Emirates’ passagerer flyver videre med selskabet fra Dubai til destinationer i Afrika, Australien og Asien. Den megen ekstra kapacitet vil derfor sandsynligvis presse priserne ned på trafikken fra København til især Asien. Her konkurrerer Emirates især med Thai Airways, Singapore Airlines, Norwegian og SAS, der alle har mindst en direkte rute fra København til Asien. Også naborivalerne Qatar Airways vil sandsynligvis kunne mærke den øgede konkurrence fra Emirates.

Qatar Airways har faktisk fornylig selv udvidet kapaciteten på selskabets rute mellem Doha og København. Ikke med større fly, men ved at indsætte en ekstra daglig forbindelse fire dage om ugen ved siden af den ene daglige flyvning alle ugens dage, som man har haft indtil nu. Alle 11 ugentlige flyvninger betjenes med de nye Boeing 787 Dreamliner-fly. Samme flytype bruger Norwegian på sin flyrute til Bangkok.