Verdenspremiere på nye Lufthansa-sæder

Lufthansa kunne onsdag i Berlin præsentere selskabets nye Premium Economy-sæder. I november vil de første af 106 langdistancefly være opgraderet med det nye kabineprodukt.

For første gang i 35 år har Lufthansa præsenteret en ny serviceklasse. Det er den nye Premium Economy-klasse, som det tyske flyselskab løftede sløret for på et pressemøde onsdag i forbindelse med rejseudstillingen ITB 2014 i Berlin.

Mellemklasse-produktet har flere andre flyselskaber tilbudt i en årrække. Det er blandt andet tilfældet med SAS, der i dag kalder produktet for SAS Plus på sine langdistancefly, men tidligere blev produktnavnet Economy Extra benyttet.

Hos SAS er konfigurationen 2-3-2 i selskabets Airbus-fly, og den samme konfiguration har Lufthansa valgt. På Boeing 747-flyene bliver det dog en 2-4-2 konfiguration. Afstanden mellem sæderne er 38 tommer ligesom hos SAS, men herefter hører lighederne også op.

Lufthansa har valgt et sæde, der er op til tre centimeter bredere end de nuværende Economy-sæder, og bredden er yderligere udvidet med 10 centimeter, da hvert sæde har et stort armlæn og et konsol mellem sæderne.

“Vores Premium Economy Class vil skabe en fuldstændig ny rejseoplevelse, der kombinerer komfort med billetter, som man har råd til at betale. Sæderne giver op til 50 procent mere plads end i Economy Class, og det vil positionere os i premium-segmentet med de øvrige internationale konkurrenter,“ sagde Lufthansas koncerndriftsdirektør Jens Bischoff ved gårsdagens præsentation.

Lufthansa opgraderede for et år siden selskabets Business Class med nye flatbed-sæder, og det betød, at der blev et noget større gab mellem selskabets økonomiklasseprodukt og den nye eksklusive Business Class. Derfor kommer den nye Premium Economy Class og lukker dette gab ganske effektivt.

Tillæg på 4.500 kroner for returbillet
Allerede fra maj måned vil det være muligt at reservere billetter til den nye Premium Economy Class, og første Boeing 747-8 går i luften i november måned med de nye sæder.

Samlet skal der installeres omkring 3.600 sæder på 106 langdistancefly indenfor en periode på 12 måneder. Opgraderingen af flyene forventes afsluttet sidst på sommeren i 2015.

Antallet af Premium Economy-sæder vil variere afhængig af flytypen, og der vil være mellem 21 og 52 sæder på hvert fly.

Det er ikke kun sæderne, at Lufthansa opgraderer, da Premium Economy-passagerer også vil kunne medtage 2 x 23 kg bagage, ligesom der vil være adgang til Lufthansa Business Lounges for et tillæg af 25 euro, eller godt 190 kroner. Ombord får man en velkomstdrink, vandflaske og det såkaldte “amenity-kit“. Herudover serveres måltiderne på porcelæn, mens IFE-systemet er indrettet med 12 tommers touch-fladskærme.

Lufthansa understreger, at produktet rent prismæssigt vil være tættere på Economy Class end Business Class. Således skal passagererne forvente at betale et tillæg på 600 euro, eller cirka 4.500 kroner for en returbillet fra Europa til Asien eller Nordamerika.