EU-konkurrencekommissær Margrethe Vestager (Foto: Johannes Jansson | CC 2.5)

Vestager får stor indflydelse på luftfarten

Margrethe Vestager får som konkurrencekommissær stor magt, når flyselskaber skal fusionere eller modtager statsstøtte.

Den kommende EU-kommissionsformand Jean-Claude Juncker præsenterede onsdag sit hold af kommissærer. I de kommende måneder skal kommissærerne udspørges og godkendes af EU-Parlamentet inden de kan sætte sig til rette på kommissærkontorerne i Bruxelles.

Hvis den tidligere radikale partileder Margrethe Vestager får parlamentets blå stempel og til november sætter sig til rette som ny konkurrencekommissær, så bliver luftfart en af de brancher, som den danske politiker sandsynligvis kommer til at få stor berøring med og indflydelse på.

Det er nemlig konkurrencekommissæren som tager sig af at godkende fusioner og opkøb samt afgør, om virksomheder har fået ulovlig statsstøtte. Og det er to ting, som ofte er aktuelle i den europæiske luftfartsbranche.

EU-Kommissionen har flere gange tidligere kastet et kritisk lys på den norske, danske og svenske stats støtte til SAS. Indtil nu har ejerlandene og SAS klaret frisag. Der har i EU-Kommissionens øjne ikke været tale om statsstøtte. Men hvis staterne på ny påtænker at hoste op med frisk kapital til SAS, så vil sammenslutningen af europæiske lavprisselskaber uden tvivl med det samme forsøge at få Margrethe Vestager til at se på sagen.

I sådan en situation bliver det store spørgsmål, om Margrethe Vestager vil føle behov for at være ekstra hård overfor SAS fordi selskabet kommer fra Vestagers hjemland.

Tommelfingeren nedad
Det er ikke kun sager om SAS, som EU-Kommissionens nuværende konkurrencekommissær, spanieren Joaquín Almunia, har haft forbi sit skrivebord i de mere end fire år, han har været kommissær på området. Før sommerferien afgjorde Joaquín Almunia, at den støtte polske LOT og estiske airBaltic havde modtaget fra deres respektive regeringer var inde for skiven af hvad EU vil tillade. Der var ikke tale om statsstøtte.

I februar sidste år vendte Joaquín Almunia tommelfingeren nedad, da Ryanair for tredje gang spurgte om lov til at købe lokalrivalen Aer Lingus. Og i april 2012 var det Joaquín Almunia, der beordrede British Airways til at skille sig af med landingstilladelser i London Heathrow-lufthavnen. Det var en betingelse for at briternes moderselskab, International Airlines Group, måtte købe britiske bmi og lade selskabet opsluge af British Airways.

En af Joaquín Almunia’s seneste gerninger var, da han i juli i år beordrede Ryanair til at tilbagebetale op imod 75 mio. kroner i ulovlig statsstøtte, der er givet til lavprisflyselskabet gennem et samarbejde med tre regionale franske lufthavne.

Lære navnet
Foruden konkurrencekommissæren, så er EU-Kommissionens transportkommissær også en central person for europæisk luftfartsindustri. Og derfor er det værd at lære navnet Maroš Šefcovic. Den 48-årige slovak er nemlig ny transportkommissær. Han er i dag kommissær med ansvar for EU-Kommissionens administration.

En af de store luftfartssager på den nye kommissærs bord er den såkaldte Single European Sky 2-pakke, der skal harmonisere luftrummet over Europa.

Maroš Šefcovic afløser esteren Siim Kallas, der til tider har talt for at tillade en vis grad af offentlig støtte til flyselskaber, for at få dem til at etablere flyruter i Europas yderkantsområder.