RegionalJet/Xfly ATR72-600 (ES-ATD) opereret for SAS (Arkivfoto: Ole Kirchert Christensen)

‘Vi vil gøre det bedre end SAS’

En dansk kabinechef ansat hos den estiske SAS-underleverandør Regional Jet forklarer, at man til dagligt tilstræber at gøre tingene bedre end hos SAS.

SAS har i løbet af sommeren været genstand for meget kritik fra selskabets passagerer. Et af klagepunkterne har været den kvalitet, som selskabets underleverandører leverer. 

Disse underleverandører tæller Scandinavian Airlines Ireland, irske CityJet, britiske Flybe, spanske Air Nostrum samt estiske Regional Jet.

En af kritikerne har været Henriette von Platen, der er formand for SK-AAL, der repræsenterer omkring 120 pendlere på flyruten mellem Aalborg og København. Hun har blandt andet kritiseret, at SAS benytter Regional Jet på Aalborg-ruten, idet dette selskab ifølge hendes opfattelse notorisk opererer med forsinkelser.

”I det private erhvervsliv plejer man at udskifte en underleverandør, som i løbet af 10 måneder ikke har fundet ud af at levere til tiden,” sagde Henriette von Platen tidligere på sommeren til Nordjyske.

Vil gøre det bedre end SAS
Nu tager en af de ansatte hos Regional Jet selskabet i forsvar. Helle Ennemark, der har været stewardesse i over 25 år, er i dag kabinechef og instruktør hos det estiske flyselskab.

Hun mener, at det er for unuanceret at give SAS-underleverandøren skylden for de mange forsinkelser.

“Vi løber stærkt for at undgå forsinkelser, som kan skyldes rigtig mange ting. Det er et mega stort puslespil, der skal gå op. Sommeren har budt på mange udfordringer, herunder ekstremt meget og stor bagage, mange forsinkelser der betyder forsinkelser for de efterfølgende afgange, fulde fly, ferie, sygdom – blandt andet på grund af skiftet varme/kulde, når man arbejder ombord – ‘langsommere’ passagerer der ikke er flyvevante, ferieafløsere hos catering, cleaning og bagagehandling,” skriver Helle Ennemark i en debatkommentar på CHECK-IN.dk.

SAS indgik fra den 1. oktober 2017 en seksårig kontrakt med Regional Jet, og kontrakten kan tidligst opsiges efter tre år. De ansatte hos Regional Jet ved dog, at fremtiden afhænger af, hvorvidt der kan leveres et produkt, som SAS er tilfreds med.

“Vi forsøger på at leve op til den standard, som SAS forventer af os. Som underleverandør ønsker man ikke at levere et dårligt produkt. Tværtimod forsøger vi på at gøre det bedre end SAS – det er jo vores fremtidige job. Vi skal og ønsker at gøre vores bedste. Vi er på kontrakt, og den bliver ikke forlænget, hvis ikke vi leverer produktet,” lyder det fra kabinechefen, der har flyveerfaring fra ikke mindre end seks danske flyselskaber.

 

Relaterede artikler:

500 SAS-aflysninger i juli

SAS-piloter bekymret for varemærket

Pendlere protesterer mod SAS-forsinkelser

SAS: Vi skal have mere stabil kvalitet fra CityJet