Virgin Atlantic kan være på vej til Star Alliance

Efter mere end 28 år som selvstændig lufter Virgin Atlantic’s topchef, Richard Branson, muligheden for at selskabet kunne gå med i en alliance. Pilen peger mest på Star Alliance.

Efter mere end 28 år som ungkarl overvejer faderen til det britiske luftfartsselskab Virgin Atlantic, mangemilliardæren Richard Branson, nu at lade selskabet gifte sig ind i en af de tre store verdensomspændende luftfartsalliancer; oneworld, SkyTeam og Star Alliance.

Virgin og Branson har lige siden etableringen i 1984 gjort en dyd ud af at markedsføre og iscenesætte Virgin Atlantic som det uafhængige luftfartsselskab og som den komplette modsætning til ærkerivalen British Airways.

Men ligesom i virkeligheden, hvor ens venner begynder at stifte familie, når de bliver omkring 30 år, så kan Richard Branson se, hvordan stort set alle andre større luftfartsselskaber nu er gift ind i en alliance.

”Virgin Atlantic har altid holdt meget af at være selvstændig. men efter som stort alle vores konkurrenter er med i en alliance, så tror jeg vi har besluttet, at for at overleve, er vi også nødt til at være med i en alliance,” sagde Richard Branson til Air Transport World i forbindelse med genåbningen af selskabets rute mellem London Heathrow og Mumbai i Indien.

Han forventer at selskabet inden for 2 – 3 måneder beslutter sig for hvilken alliance man vil vælge.

Pilen peger på Star
British Airways er et af de toneangivende medlemmer af oneworld-alliancen. Derfor er det tæt på utænkeligt at Virgin Atlantic ville vælge den alliance. Det er også yderst tvivlsomt om EU’s konkurrencemyndigheder ville tillade, at de to største selskaber i London Heathrow indledte et tæt samarbejde.

Singapore Airlines ejer 49 procent af Virgin Atlantic, og derfor peger pilen da også kraftigst på Star Alliance, hvor Singapore Airlines er medlem. Efter British Airways’ overtagelse af bmi har Star Alliance heller ikke noget medlem på britisk jord.

Med sin store tilstedeværelse i London Heathrow kunne Virgin Atlantic dog også være tillokkende for SkyTeam, der kun sidder på under syv procent af trafikken til og fra Europas travleste lufthavn.

Virgin Atlantic flyver langdistanceruter fra London Heathrow og en række andre britiske lufthavne. Selskabet planlægger dog fra marts næste år at flyve indenrigsruter i Storbritannien for at feede passagerer ind til ruterne ud fra London Heathrow.

Alliance-selskaber står i dag for næsten 80 procent af al passagerflyvning på verdensplan.