Virgin og British Airways i kamp om køb af bmi

Lufthansa lægger op til budkrig for sit underskudsgivende datterselskab British Midland (bmi). Moderselskabet for British Airwways og Iberia ventede ellers at afslutte en handel i starten af 2012, men nu forhandler Lufthansa også med Virgin Atlantic Airways.

I september blev den tidligere vicekoncernchef hos SAS, Vagn Sørensen, indsat som ny bestyrelsesformand hos Lufthansas kriseramte datterselskab British Midland Ltd. (bmi).

Hans rolle skulle være at afvikle ejerskabet af bmi og noget tyder på, at Vagn Sørensen forsøger at løse denne opgave ved at få mest muligt ud af det underskudsgivende selskab.

I begyndelsen af november kunne Lufthansa offentliggøre, at der var indgået en aftale med International Airlines Group, der er moderselskab for British Airwways og Iberia.

Et konkret købstilbud fra IAG blev vurderet som det mest attraktive, men nu blander Virgin Atlantic Airways sig i en potentiel budkrig.

Lufthansa oplyser nemlig, at man ikke har indgået nogen eksklusivaftale med IAG, men alene givet holdingselskabet ret til at udføre en due diligence af bmi.

En due diligence er en detaljeret undersøgelse, hvor virksomhedens ledelse, organisation, produkter, aftaler, marked og økonomiske forhold gennemgås i detaljer. Den minutiøse gennemgang af et selskabs forhold ses ofte forud for en børsnotering eller som her i forbindelse med fusion eller opkøb.

Og nu har konkurrenten Virgin Atlantic Airways også fået lov til at kigge nærmere i regnskabsbøgerne forbmi.

Budkrig om slots

Umiddelbart er det ikke selskabets økonomiske resultater, der tiltrækker interesse. I årets første ni måneder fik bmi et underskud på 154 millioner euro mod et underskud på 90 millioner euro i samme periode året før.

Selskabets værdi ligger i, at man råder over 11,4 % af samtlige slots (start- og landingstilladelser) i Heathrow Airport, der er Europas største lufthavn.

Virgin Atlantic er netop bekymret ved udsigten til at British Airways med et køb af bmi vil blivetotalt dominerende i London Heathrow.

Lufthansa overtog det fulde ejerskab af British Midland i 2009 og har ikke formået at gøre selskabet oveskudsgivende. Ifølge en talsmand for Lufthansa er målet at finde “den bedste løsning for Lufthansa og for bmi“.

Lufthansa forventes at træffe en beslutning om køberen i første kvartal af2012.