(Foto: )

Virksomhed vil lade dig rykke flysædet tilbage

En amerikansk virksomhed har søgt patent på et koncept, der skal gøre det muligt at flytte flysædet tilbage for at øge benpladsen.

De flyrejsende, der selv på et sæde ved en nødudgang finder benpladsen trang, kan nu begynde at krydse fingre for, at et nyt patent på justerbare flysæder bliver en realitet.

Flyinteriør-producenten B/E Aerospace fra Florida i USA har nemlig taget patent på et koncept, hvor flysæder skal kunne justeres på samme måde som det kendes fra forsæderne i en bil.

Idéen bag patentet er, at høje personer skal kunne gøre brug af den benplads, som fx børn ikke bruger, ved at gøre flysæderne flytbare.

Vil let kunne misbruges
Men koncepter er langt fra så enkelt. For med justerbare sæder vil de fleste næppe kunne afstå sig fra at køre sædet tilbage og strække benene ud – lige ind til personen foran ville gøre det samme. På den måde vil konceptet hurtigt kunne devaluere sig selv.

Patentet handler derfor ikke bare om, hvordan sæder nemt kan skrues frem og tilbage, men også hvordan konceptet kan administreres.

Ifølge B/E Aerospace vil de rejsendes højde blive oplyst ved check-in, og når størstedelen af de rejsende er tjekket ind, vil det være muligt at justere sæderne i flyet.

Lidt har også ret
Konceptet går i alt sin enkelthed ud på, at de rejsende bliver placeret, så høje rejsende med lange ben sidder på en række foran lavere rejsende med korte ben, fx børn. Det vil gøre det muligt, at rækken med høje rejsende kan flyttes en smule tilbage.

“Selv en relativt lille forøgelse i sædeafstanden vil for den høje person øge komforten uden tab af komfort for mindre passagerer, der sidder bag den høje person,“ forklarer opfinderne B/E Aerospace.

Systemet skal kunne justeres via en tablet af kabinepersonalet. På den måde vil noget, der i første omgang kan lyde meget arbejdskrævende, kunne gøres nemt, pointerer B/E Aerospace.

Tage frihed fra rejsende
Idéen til justerbare sæderækker kan dog synes fjern i en tid, hvor lavprisselskaberne er bannerfører for sæder, der ikke engang kan justeres i stoleryggen, og hvor de store netværksselskaber for længst er hoppet med på bølgen om at kile flest mulige sæder ind i flyene.

Spørgsmålet er, om der overhovedet vil være tid til at tilpasse rækkerne, når et fly helst skal vende på mindre end 30 minutter.

Konceptet vil formentligt også tage friheden fra den rejsende til selv at vælge frit, hvor man vil sidde i flyet – en service flere og flere selskaber i dag tager sig godt betalt for.

De fleste rejsende vil næppe heller finde sig i, at deres børn skal sidde på en separat række for at få benplads-kabalen til at gå op.

Dertil opstår spørgsmålet, om en Boeing 737-800 fortsat vil kunne huse en sildetønde-konfiguration med 189 sæder med justerbare rækker?

Det svarer B/E Aerospace ikke på, ligesom der heller ikke præsenteres, hvordan man vil kontrollere, at den højde, de rejsende angiver ved check-in på mobilen i en taxa på vej til lufthavnen, er korrekt.

Foto (nedest): B/E Aerospace