Mahan Air's Airbus A340-600 i Københavns Lufthavn. (Foto: Københavns Lufthavn)

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Selvom 2017 er dansk-kinesisk turistår, så er antallet af kinesiske turister kun steget med én procent i de første otte måneder af 2017 sammenlignet med samme periode året før. En del af forklaringen på den beskedne fremgang skal findes i lukningen af en af de flyruter, som bragte mange kinesere til Danmark.

Det var iranske Mahan Airs rute mellem Irans hovedstad Teheran og København, som blev lukket i marts i år efter kun ni måneder. Sammen med flyvninger fra Kina til Teheran var den en populær vej til Danmark for mange kinesiske turister. Men i januar opdagede Trafikstyrelsen, at selskabet havde bevæbnede vagter ombord på sine to ugentlige flyvninger ind og ud af CPH. Da det er ulovligt i henhold til dansk lovgivning, men et krav i iransk lovgivning, så var det umuligt at videreføre ruten. Og det har kostet op mod 10.000 overnatninger, vurderer VisitDenmark.

“Lukningen af ruten fra Teheran havde jeg ikke set komme, og det har haft en effekt på kort sigt på antallet af kinesiske turister i Danmark. Det har betydet, at dem, der havde booket ture med selskabet, er blevet aflyst. Et skøn kan være, at vi er gået glip af 5-10.000 overnatninger, der ville være kommet via Mahan Air,” siger Flemming Bruhn, der er VisitDenmarks markedschef for Kina.

I årets første otte måneder steg antallet af kinesiske overnatninger i Danmark kun med knap 2.000 til 165.000 overnatninger, hvilket gav den beskedne vækst på en procent. Med et feed via Teheran med Mahan Air havde væksten sandsynligvis været fem procent eller mere.

Vurderingen fra VisitDenmark stemmer meget godt overens med Mahan Airs egne optællinger. Selskabets europæiske chef sagde fornylig til CHECK-IN.dk, at Danmark gik glip af knap 4.000 kinesiske turister i 2017 som følge af rutelukningen.

Mahan Air havde kinesisk-talende personale foran check-in skrankerne i Københavns Lufthavn til at hjælpe de kinesiske passagerer, når de checkede ind.

Nye ruter på vej
Hos VisitDenmark ærgrer Flemming Bruhn sig over Mahan Airs exit, men er alligevel optimistisk for fremtiden.

“Det er ærgerligt, at Mahan Air valgte at lukke ruten, for der var kinesiske turoperatører, som solgte nogle billige rejser den vej igennem. Men der er nye ruter på vej fra blandt andet Beijing, så hvis jeg skal være ærlig, tror jeg hurtigt, lukningen af Teheran-ruten bliver glemt,” pointerer Flemming Bruhn.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle torsdag, så har hele tre kinesiske flyselskaber lagt billet ind hos de kinesiske myndigheder på tilladelser til at flyve til København i 2018, ligesom et fjerde kinesisk flyselskab er i dialog med Billund Lufthavn.

Desuden havde Iran Air planer om at genåbne ruten mellem Teheran og København den 3. november i år. Den 25. oktober fik selskabet en tilladelse af Trafikstyrelsen til at åbne ruten. Det er dog ikke sket endnu. Sandsynligvis fordi Iran Air også er forpligtiget af iranske lovgivning til at medbringe bevæbnede vagter, men ikke har fået lov af den danske trafikstyrelse.

 

Relaterede artikler:

Flyselskab: Danmark går glip af tusindvis af kinesere

Tre kinesiske flyselskaber på vej til København

Uenighed om vagter udskyder Iran Air-rute til CPH

Mahan Air-vagter holder myndigheder beskæftiget

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Mahan: Danmark ene om at forbyde bevæbnede vagter

Iranere langer ud efter myndigheder

Styrelse mørklægger sag om iransk flyselskab

Iranere har lukket CPH-rute