Illustration af den nye Airbus A321LR til TAP Air Portugal. Foto: Airbus

Washington D.C. bliver første A321LR-destination

Den første annoncerede rute med den langtrækkende Airbus A321LR hos TAP Air Portugal bliver en ny forbindelse fra Lissabon til den amerikanske østkyst.

Senere på året åbner en helt ny rute, hvor den splinternye Airbus A321-200LR (Long Range) bliver indsat.

Det er TAP Air Portugal, der sidste år besluttede at oprette en rute mellem Lissabon og den amerikanske hovedstad, Washington D.C. Det fremgår af flyselskabets billetsalg, at den nye direkte forbindelse senere på året skal betjenes med de helt nye A321LR, der leveres til selskabet fra første kvartal i år. USA-ruten er således den allerførste rute, hvor Airbus A321LR-flyet er planlagt til at operere for TAP Air Portugal. Det skriver ch-aviation.

TAP Air Portugal indleder ruten til Washington-Dulles. med en Airbus A330-200 den 16. juni, og der bliver rotationer på mandage, onsdage, torsdage, fredage og søndage. Fra den 2. oktober erstatter det portugisiske flyselskab A330-flyet med A321LR, hvilket giver 101 færre sæder i kapacitet. I første omgang planlægger TAP Air Portugal dog at lave et par rotationer mellem Lissabon og Wien i april med den nye A321LR.

TAP Air Portugal åbner også ruter til Chicago og San Francisco i det kommende sommertrafikprogram. I forvejen flyver selskabet til de amerikanske byer Boston, Newark-New York og Miami.

Også A321LR-rute til Israel
Den anden rute, hvor A321LR-flyet tiltænkes at flyve fast for TAP Air Portugal, er ruten mellem Lissabon og Tel Aviv Ben Gurion i Israel. Dette skal efter planen ske fra den 27. oktober, hvor det nye fly skal erstatte en Airbus A320-200 på fem ugentlige afgange.

TAP Air Portugal har i forvejen fire Airbus A321neo, og der er planer om at tilføje yderligere to af denne type på en leasingkontrakt med GECAS (GE Capital Aviation Services). Disse fly skulle være leveret til det nu forhenværende Primera Air Scandinavia.

Herudover har TAP Air Portugal blandt andet bestilling på 15 Airbus A321neo og 14 Airbus A321LR. A321LR-flyene bliver indrettet med 16 sæder på business class og 152 sæder på economy class.

Tre ekstra brændstoftanke
A321LR-flyet har en rækkevidde på 7.400 kilometer, hvilket er længst for alle normale mellemdistancefly. Men denne model har tre ekstra brændstoftanke i midten af flyet, hvilket muliggør den lange distance og LR-betegnelsen.

Den europæiske flyproducent Airbus valgte Arkia Israeli Airlines som lanceringskunde på Airbus A321LR. Det var oprindeligt planen, at dansk-lettiske Primera Air skulle være lanceringskunde, men en konkurs kom i vejen for dén plan.

Airbus har indtil videre modtaget over 120 ordre på A321LR, og de største købere er blandt andet TAP Air Portugal, Norwegian (ordre på 30 fly), Air Transat og Aer Lingus. SAS har længe været i overvejelser om at købe de langtrækkende A321LR, men der er endnu ikke taget beslutning om dette.

 

Relaterede artikler:

TAP vil åbne 15 nye ruter næste år

Første Airbus A330-800 på vingerne

Ny lanceringskunde til A321LR i stedet for Primera

Primera Air-fly overtages af Star Alliance-selskab

SAS: Beslutning om A321LR i løbet af tre måneder