Widerøe Embraer E190-E2 (Foto: Embraer S.A.)

Widerøe køber op til 15 nye jetfly

Widerøe har underskrevet en aftale om køb af op til 15 nye Embraer E190-E2 jetfly til en samlet værdi af op til 6,2 mia.kroner.

Den norske regionale flyselskab Widerøe, der tidligere var ejet af SAS, har besluttet sig for at bestille jetfly til den fremtidige vækst. Valget er faldet på den brasilianske flyproducent Embraer og selskabets E190-E2 fly.

Mandag har parterne i Dublin underskrevet en aftale om køb af tre fly med en købsoption på yderligere 12 fly af samme type. Købsoptionen er gjort fleksibel, således at der kan vælges mellem E175-E2, E190-E2 samt E195-E2, hvilket giver Widerøe mulighed for at tilpasse flåden i et spænd mellem 80 og 130 sæder per fly, så man kan benytte det rigtige materiel til det rigtige marked.

E2 vil blive leveret i tre versioner; E175-E2 med op til 90 sæder, E190-E2 med indtil 114 sæder samt E195-E2, der har plads til 138 passagerer.

“Projektet med at få denne historiske satsning på plads har været en frivilligt i Widerøe, hvor både medarbejdere og ejere har bidraget. Efter et positivt udfald af urafstemningerne om nye kollektive aftaler hos både piloter og kabineansatte, har det nu været muligt for Widerøe at indgå aftale med Embraer om at købe tre regionale jetfly til levering i 2018,” siger Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe, i en pressemeddelelse.

Ordren har en værdi af op til 873 mio. dollars, eller hvad der svarer til 6,2 mia. danske kroner. Der er dog tale om listepriser, og rabatterne vil ofte være i en størrelse på op til 40 procent, hvis der er tale om en større ordre.

Første jetfly hos Widerøe
Hos Embraer er der glæde over den første ordre til et skandinaviske flyselskab.

“Det er altid et vigtigt øjeblik for Embraer, når vi får et nyt flyselskab ind i familien af operatører. Det er endda endnu bedre, når vi bliver en del af en ny udvikling hos kunden – vores nye E190-E2 fly vil blive de første jetfly i Widerøes flåde. Mulighederne for både Embraer og Widerøe, da flyselskabet ønsker at ekspandere udover turboprop-operationerne, repræsenterer en spændende fremtid. Det er en god måde at starte 2017 på,” siger Arian Meijer, der er kommerciel koncerndirektør hos Embraer Commercial Aviation.

For mange var det en overraskelse, at Widerøe valgte Embraer som leverandør af nye jetfly. Den canadiske flyproducent Bombardier var også inde i billedet, og da Widerøe i forvejen opererer en enhedsflåde af turbopropfly fra Bombardier, lå det ligesom i kortene, at Widerøe ville forsøge at holde sig til samme leverandør.

“Vores beslutning om at vælge Embraer E2-fly til vores indtog med jetoperationer var baseret på behovet for en passageroplevelse af høj kvalitet, smidige og fleksible operationer samt lavest mulige omkostninger. Resultatet af vores undersøgelser afgjorde, at E2-flyene suppleret med Embraers verdenskendte kundesupport, som den bedste løsning for vores flyselskab. Vi glæder os til at blive blandt de første operatører, der får leveret Embraers nye fly, som indeholder betydelige miljømæssige forbedringer, hvad angår både støj og brændstofeffektivitet samtidig med, at præstationerne er forbedret. Den fleksibilitet, der ligger i Embraer-flyene med samme typerating i E2-serien vil sætte os i stand til at opbygge den rigtigt sammensatte flåde, der kan supplere vores eksisterende flåde, i overensstemmelse med markedskravene,” forklarer Stein Nilsen.

Embraer er kendt for sin såkaldte E-serie af fly, og E2 er en nyudvikling af disse fly med moderne motor- og materialeteknologi, som vil medføre et lavere brændsstofforbrug og en forbedret driftsøkonomi. På samme måde som Airbus har udviklet neo-serien, og Boeing har udviklet MAX-flyene.

 

Relaterede artikler:

Widerøe vil bestille op til 10 nye jetfly

SAS gik glip af millioner ved Widerøe-salg

Widerøe tvunget til at sætte fly på jorden

Widerøe opgiver flyindkøb

Widerøe kigger på nye fly