Widerøe undersøges for DAT-diskrimination

Europæiske myndigheder starter officiel undersøgelse af Widerøe for at have diskrimineret Danish Air Transport i forbindelse med udbud af norske indenrigsruter. Widerøe risikerer bøde på godt 300 mio. kroner.

De europæiske konkurrencemyndigheder åbner nu en formel sag mod det norske regionalflyselskab Widerøe, da man mistænker Widerøe for at have overtrådt konkurrencereglerne i forbindelse med et udbud i 2012 af en række statsstøttede norske indenrigsruter, som det danske flyselskab Danish Air Transport også deltog i.

Det europæiske kontrolorgan ESA gennemførte en razzia hos Widerøe for to år siden, og har på den baggrund valgt at indlede en formel sag. ESA har kig på flere ting, hvor man vil undersøge om Widerøe ikke har været helt lovlydige.

”Beslutningen om at indlede en undersøgelse betyder ikke, at ESA har fundet det bevist, at der er tale om en overtrædelse af konkurrencereglerne, og det siger ikke noget om det endelige resultat af undersøgelsen. Det betyder bare, at ESA vil fortsætte med en mere omfattende undersøgelse af sagen,” siger afdelingsdirektør Gjermund Mathisen fra ESA.

Indsendt for lavt bud
Et af elementerne handler om et særligt indflyvningssystem kaldet SCAT-1. Det er udviklet af Widerøe, men var i udbuddet i 2012 et krav, som alle byderes fly skulle være udstyret med. ESA vil undersøge om Widerøe kan have misbrugt sin dominerende stilling i markedet ved at have nægtet at levere en vigtig del af SCAT-1 systemet til Danish Air Transport (DAT).

Uden adgang til hele SCAT-1 systemet bliver andre bydere på ruterne diskvalificeret.

Desuden mistænker ESA Widerøe for at have indsendt alt for lavt bud på flyvninger til og fra Florø i 2012. Ifølge norske medier indsendte Widerøe et såkaldt nul-bud, mens DAT krævede 70 mio. norske kroner. Tidligere har Widerøe forlangt 112 mio. norske kroner for at flyve på strækningen.

Hvis ESA kommer frem til, at Widerøe har overtrådt loven, så kan selskabet risikere en bøde på op til 380 millioner norske kroner, svarende til 304 mio. danske kroner. Virksomheder kan nemlig i den slags sager idømmes bøder på op til 10 procent af den årlige omsætning, som for Widerøes vedkommende var på 3,8 mia. norske kroner i 2014.

 

 

Relaterede artikler:

DAT opgiver norske ruter efter Widerøe-indtog

DAT lider nyt nederlag til Widerøe

DAT i ‘krig’ med Widerøe