Wizz Air vender jyder ryggen

Wizz Air ekspanderer i Norge mens den tidligere interesse for Jylland er kølnet af. Dialogen med Aalborg Lufthavn er stoppet, og i Billund har selskabet ikke søgt landingstilladelser til sommeren 2013.

Fra slutningen af marts åbner det øst- og centraleuropæiske lavprisselskab Wizz Air to nye ruter fra Bergen i Norge til Poznan og Riga. Dermed fortsætter selskabet med at styrke sin tilstedeværelse i Norge, hvor Wizz Air har 23 ruter fra seks lufthavne. Samtidig har selskabet 16 ruter fra tre svenske lufthavne – her i blandt Malmø Sturup.

Til gengæld flyver selskabets lilla fly fortsat helt uden om Danmark. Og noget tyder på, at de bliver ved med det et stykke tid endnu.

“Vi er i dialog med flere regionale lufthavne, men vi skal lige lære trafikmønstrene fra Danmark til Øst- og Centraleuropa at kende,“ sagde Wizz Air’s stifter og direktør, Jozsef Varadi, i september sidste år til CHECK-IN.dk.

I Aalborg Lufthavn har man tidligere været i dialog med Wizz Air. Men det er forbi nu. Det samme billede tegner sig i Aarhus Lufthavn. Det er ellers en lufthavn, som Wizz Air tidligere har stiftet bekendtskab med. Fra marts til september 2011 fløj Wizz Air to gange om ugen mellem Gdansk i Polen og Aarhus Lufthavn.

I Billund har man stadig kontakt til det øst- og centraleuropæiske lavprisselskab, der har et hav af større og mindre baser i lande som Polen, Ungarn, Bulgarien, Rumænien og Ukraine. Men dialogen har stået på i adskillige år, og er ikke mere konkret end dialogen er med så mange andre selskaber.

Wizz Air har da heller ikke søgt om landingstilladelser i Billund Lufthavn i sommerprogrammet 2013.

Alt for høje priser
Selskabet har til gengæld søgt om landingstilladelser i Københavns Lufthavn. Fra 2. april til 26. oktober ønsker selskabet at flyve tre gange om ugen med en Airbus A320 mellem København og Debrecen i Ungarn. Og fra 31. marts til 25. oktober ønsker selskabet at flyve fire ugentligt til den rumænske by Arad.

Det er dog tvivlsomt om landingstilladelserne nogensinde vil blive taget i brug. For som sent som i september sidste år afviste selskabet at sætte sine landingshjul i København. I hvert fald så længe Wizz Air ikke kan få store rabatter.

”Priserne i Københavns Lufthavn i dag er alt for høje. Hvis de kan komme op med et kommercielt interessant produkt, så er vi naturligvis villige til at se på det,“ sagde Jozsef Varadi til CHECK-IN.dk.

Det har ikke været muligt at få en aktuel kommentar fra Wizz Air om selskabets planer med landingstilladelserne i København.

Læs også:

Wizz Air afviser CPH og snakker med jyske lufthavne