Spøgelseslufthavn klar til åbning

Halvandet år efter planen er Dohas nye super-lufthavn klar til at modtage passagerer. Hvorfor lufthavnen har stået mennesketom hen vil styret i Qatar ikke ud med.

Næsten halvandet år efter planen forventes den store Hamad International Airport uden for Doha i ørkenstaten Qatar i næste uge at blive taget i brug af de første 10 flyselskaber. Det er selskaberne Bangladesh Biman Airlines, flydubai, Air Arabia, Iran Air, Air India Express, Yemenia, Pakistan International Airlines, Nepal Airlines, Syrian Air og Pegasus Airlines, der har fået besked om, at de kan rykke fra Doha International Airport til Hamad-lufthavnen på onsdag.

Ifølge luftfartsmyndighederne i den stenrige oliestat kan landets nationale flyselskab, Qatar Airways, rykke samme vej den 27. maj. Øvrige flyselskaber kan forventes at rykke senere på sommeren.

Dermed kommer der langt om længe liv i den 600.000 kvadratmeter store lufthavnsterminal, der oprindeligt var dimensioneret til 24 mio. passagerer, men ved åbningen har kapacitet til 30 mio. passagerer og med mulighed for på sigt at udvide til 50 mio. passagerer.

Taler ikke højt
Oprindeligt skulle lufthavnen være åbnet den 12. december 2012. Men det blev aflyst med få timers varsel og de sidste mindst seks måneder har lufthavnen stået færdigbygget men mennesketom hen. Da CHECK-IN.dk besøgte lufthavnen i oktober sidste år, var det umuligt at få svar på hvorfor lufthavnen ikke var åbnet endnu. Landingsbaner, terminaler, bagagebånd, butikker, sikkerhedskontroller og alt andet, der hører sig til i en moderne lufthavn, stod ellers klar. Lufthavnen er udstyret med to landingsbaner på henholdsvis 4250 og 4850 meter. Den sidste er blandt verdens længste og muliggør starter og landinger ved temperaturer over 50 grader.

Men i et land med et lidt anderledes forhold til ytringsfrihed og åbenhed end vi kender det herhjemme, taler man ikke højt om hvorfor lufthavnen ikke er åbnet endnu, hvis ikke emiren og styret vil have det. Skal man tro rygterne på vandrørene, så var årsagen til forsinkelsen ganske lige til. Lufthavnen er anlagt på opdæmmet land ude i den Persiske Golf. Og det betød, at lufthavnen sank, lød begrundelsen på rygteplan.

Om det problem er løst nu, vides ikke. Men sikkert er det i hvert fald, at den store lufthavne nu langt om længe får lov til at blive brugt til det den er bygget til – at håndtere fly, passagerer og kufferter.

Frem og tilbage i busser
Den nye lufthavn ligger få kilometer fra Dohas nuværende meget lille og overbefolkede lufthavn, der kun har en enkel landingsbane. Mangel på terminalfaciliteter og jetbroer gør det nødvendigt i stor stil at transportere passagererne frem og tilbage mellem fly og terminaler i busser. Ikke just optimale vilkår for Qatar Airways, der er et af verdens få femstjernede flyselskaber, og som arbejder på at gøre Doha til et centralt knudepunkt for flytrafikken mellem Europa og Asien/Afrika.

Qatar Airways modtager et nyt fly hver 15. dag og vi taler ikke små Airbus A320 og Boeing 737 mellemdistancefly. Vi taler langdistancefly som Boeing 777 og 787 Dreamliner. Og til april forventer selskabet at modtage sin første Airbus A380. Desuden er Qatar Airways lanceringskunde på den nye Airbus A350XWB, som selskabet har bestilt 80 af. Den første forventes at tage turen fra Airbus-fabrikken i Toulouse til Hamad International Airport i slutningen af i år.

Hamad International Airport i tal:

22 kvadratkilometer
125 standpladser
42 gates med direkte adgang til terminalerne
Kapacitet til 24 mio. passagerer. Kan udvides til 50 mio. passagerer
Terminaler på i alt 600.000 kvadratmeter.
7.000 overvågningskameraer
Op til 100 flyoperationer i timen
To landingsbaner på henholdsvis 4250 og 4850 meter
7.500 parkeringspladser

Samlet pris: 15 mia. dollars (81 mia. danske kroner)

Se flere billeder fra CHECK-IN.dk’s besøg i Hamad International Airport i oktober sidste år på vores Facebook-side.

Fotos: Andreas Krog