Aalborg-virksomhed får ordre i Doha-lufthavn

Den nordjyske virksomhed BLIP Systems har sikret sig sin hidtil største lufthavnsordre til den nye Hamad International Airport i Doha, der åbner for de første fly i løbet af januar måned.

Det bliver dansk teknologi, der skal bidrage til, at passagererne kommer hurtigere gennem den nye Hamad International Airport i Doha. Den nordjyske virksomhed BLIP Systems har sikret sig en ordre på udstyr til køtidsmåling til den nye storlufthavn i Mellemøsten.

Det er systemet Bliptrack, der har tiltrukket sig interessen fra den nye Doha-lufthavn. Bliptrack giver et overblik over, hvordan passagererne færdes i lufthavnen og kan afdække eventuelle flaskehalse. Dermed vil lufthavnen kunne tage højde for forsinkelser ved på forhånd at vide, hvor der skal åbnes ekstra skranker og sættes mere personale ind.

Systemet giver også mulighed for at kunne oplyse passagererne om den estimerede ventetid ved eksempelvis sikkerhedskontrollerne.

BLIP Systems har opstillet løsningen i omkring 20 internationale lufthavn, hvor Dubai, Amsterdam og Toronto er blandt de seneste, der har taget produktet i brug. I Danmark benyttes Bliptrack af lufthavnene i København, Billund og Aalborg.

“Vi er meget glade for denne ordre og stolte over, at vi er blevet valgt til at levere teknologi til lufthavnen i Qatar. Ordren og den generelle vækst vi har oplevet indenfor både trafiksektoren og på banegårde, gør at vi ser meget lyst på 2014. Vi regner med at fortsætte de positive takter og skal i den forbindelse ansætte yderligere medarbejdere indenfor salg og udvikling,“ fortæller administrerende direktør Peter Knudsen fra BLIP Systems.

Implementering af Bliptrack skal foretages af skotske Lockheed Martin, der Aalborg-virksomhedens partner på området.

Kapacitet til 50 mio. passagerer
Kapaciteten i nuværende lufthavn i Doha har gennem de senere år været udnyttet til bristepunktet. Årligt rejser mere end 20 mio. passagerer gennem lufthavnen, der er dimensioneret til et noget mindre antal. Derfor oplever rejsende også lange køer, og passagererne skal køres i busser fra fjernparkering til terminalerne, da der ikke er plads nok ved gates til samtlige fly.

Den nye Hamad-lufthavn er opført med en 600.000 kvadratmeter stor terminal samt to hovedbaner på henholdsvis 4.250 og 4.850 meter. Sidstnævnte er blandt verdens længste og vil muliggøre starter med fuldt lastede A380-fly ved temperaturer over 50 grader.

Hamad International Airport har kostet omkring 80 mia. kroner at opføre. Når lufthavnen senere i januar vil tage imod de første fly i Terminal 1B, bliver der tale om selskaberne Air Arabia, Air India Express, Biman Bangladesh Airlines, flydubai, Iran air, Nepal Airlines, PIA – Pakistan International Airlines, Syrianair og Yemenia. I april måned forventes flere flyselskaber at tage den nye lufthavn i brug. Lufthavnen forventes det første år at kunne håndtere omkring 28 mio. passagerer stigende op til 50 millioner i løbet af få år.