OY-HUF på vej til Grønland i 2015. Foto: Flickr.

Air Greenland taber på fejlkøb af helikopter

Efter knap to års anstrengelser har Air Greenland opgivet at få en brugt nyindkøbt helikopter på vingerne. Dermed står selskabet sandsynligvis til et milliontab.

Det, der skulle have været en god handel og givet selskabet en fin helikopter, er endt med at blive et økonomisk mareridt for Air Greenland, hvor selskabet nu har valgt helt at opgive at få en helikopter på vingerne. Den skrottede helikopter havde en bogført værdi i 2016 på 16,9 mio. kroner.

Den 37 år gammel S-61 helikopter med registreringen OY-HUF har en fortid i den irske kystvagt. Da Air Greenland i 2015 vandt kontrakten på eftersøgnings- og redningsflyvninger (Search and rescue (SAR)) i Grønland i 2016 og 2017 købte Air Greenland helikopteren. Tanken var, at den skulle fungere som en god back-up helikopter til den endnu ældre S-61 helikopter, som Air Greenland bruger til at opretholde SAR-beredskabet.

Problemet var imidlertid, at helikopteren var i en helt anden dårligere stand end Air Greenland havde forventet.

”Med de systemer som den helikopter havde – udrustet til SAR og så videre – virkede det som en god løsning. Konsekvenserne af, at den har fløjet i et miljø, der åbenbart var så forskelligt fra det grønlandske, har vi simpelthen ikke været tilstrækkeligt opmærksomme på,” siger Air Greenlands fungerende direktør, Jacob Nitter Sørensen, til avisen Sermitsiaq.

Mere tærret og rusten
Derfor har helikopteren tilbragt tiden siden ankomsten fra Irland i Air Greenlands hangar, hvor mekanikerne har udskiftet en lang række dele og plader. Simpelthen fordi helikopteren var langt mere tærret og rusten end Air Greenland troede.

Desuden blev en del af helikopterens udstyr beslaglagt af den amerikanske regering, da der var tale om militært udstyr, som den irske kystvagt gerne måtte bruge – men som et civilt selskab som Air Greenland ikke måtte få fingrene i.

Den største hurdle har været en autopilot, som ikke har måtte bruges i Grønland. Og det har været svært for Air Greenland at skaffe en ny autopilot til den gamle helikoptertype, som ikke længere produceres.

Nu skal dele fra helikopteren bruges på en endnu ældre S-61 helikopter, som Air Greenland nu i stedet trækker ind som back-up helikopter til den egentlige SAR-helikopter. De dele, som Air Greenland ikke selv kan bruge, vil sandsynligvis blive solgt til andre brugere af helikoptertypen, der frem til 2010 blev brugt af det danske flyvevåben som SAR-helikopter.

Afhænger af værdien
Hvor mange penge Air Greenland vil tabe som følge af fejlindkøbet, er endnu uklart.

”I år vil der være et tab som følge af afviklingen af projektet, men tabets størrelse afhænger af værdien i helikopteren, samt hvor stort et omfang af reservedelene som kan genanvendes og hvad der skal sælges. Derfor er det for tidligt, at komme et konkret beløb nærmere, men for ledelsen er det vigtigt at melde klart ud til ejerne og kunderne, at årets resultat fortsat vil være tilfredsstillende, og at billetpriserne ikke påvirkes. Det er vores vigtigste opgave som ledelse at sikre.” understreger Jacob Nitter Sørensen, fungerende administrerende direktør i Air Greenland, over for Sermitsiaq.

Sagen om helikopteren fra Irland var sandsynligvis en af årsagerne til, at Air Greenlands direktør gennem knap fire år, Michael Højgaard, fratrådte med øjeblikkelig virkning i midten af maj.

Forsvaret selv løser opgaven
Hvis Air Greenland vinder kontrakten på SAR-flyvninger i 2018 og 2019, så skal Air Greenland sandsynligvis igen ud og kigge sig om efter en ny helikopter, da de to S-61’ere, som nu altså fungerer som SAR-helikopter og back-up helikopter er mere end 40 år gamle.

En rapport fra juni 2016 om Forsvarets fremtidige opgaveløsning i Arktis foreslog, at Forsvaret selv løser opgaven med SAR-beredskab i Grønland. Det kunne ske med MH-60R Seahawk-helikoptere magen til dem, som Forsvaret netop nu er ved at få på de inspektionsskibe, som fast sejler i de grønlandske farvande. Seahawk-helikopterne afløser Forsvarets næsten år gamle Lynx-helikoptere og har en langt længere rækkevidde og lasteevne.

I 2011 købte Air Greenland to store EC225 Super Puma-helikoptere til levering i 2013, hvor man forventede at en række olieselskaber stod på spring til at hyre Air Greenland til at flyve for dem med de to nye helikoptere. Det store olieeventyr udeblev imidlertid og Air Greenland måtte sælge helikopterne inden man modtog dem.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland-direktør fratræder øjeblikkeligt

Air Greenland nedskriver værdi af langdistancefly