BLL Gate10

Billettrick kan spare 25 procent hos SAS

Det er muligt at spare op til 25 procent på indenrigsflybilleter med SAS fra to jyske lufthavne, hvis man benytter sig af et mindre kendt trick. Ifølge SAS er det i strid med rejsebetingelserne.

Den 22-årige amerikanske Aktarer Zaman, der driver søgemaskinen Skiplagged.com, har for nylig modtaget et sagsanlæg fra United og online-rejsebureauet Orbitz for “med fortsæt at påføre skade“ mod de to selskaber. Brøden består i, at der er udviklet en teknologi, der kan finde billigere flybilletter ved at udnytte flyselskabernes prisstrategi.

Sagen har fået stor opmærksomhed i USA, men mulighederne er principielt også til stede i vort hjemlige marked for at finde smuthuller i systemerne, der kan medvirke til at finde billigere flybilletter og dermed reducere flyselskabernes indtægter.

Et eksempel er indenrigsrejser til København fra lufthavnene i Aarhus og Billund. Her kan det i nogle situationer være billigere at købe en billet til eksempelvis Hamborg eller Amsterdam via København og derefter undlade at benytte den internationale del af flybilletten.

Eksempler:

24. februar 2015 | Billund-København

Strækning Afg. Pris i kr.
Billund-København 08.30-09.20 751,-
Billund-København-Amsterdam 08.30-09.20 / 15.20-16.45 555,-
Prisforskel 196,-

Kilde: sas.dk

24. februar 2015 | Aarhus-København

Strækning Afg. Pris i kr.
Aarhus-København 10.50-11.30 749,-
Aarhus-København-Amsterdam 10.50-11.30 / 15.20-16.45 599,-
Prisforskel 150,-

Kilde: sas.dk

Som det fremgår af de to eksempler, er der en besparelse på mellem 20 og 25 procent ved at benytte den kreative billetteknik. Det er dog kun muligt at benytte muligheden fra Jylland mod København, da en billet i den modsatte retning vil kræve, at rejsen startede i eksempelvis Hamborg eller Amsterdam, og her vil SAS annullere indenrigsstrækningen, hvis man ikke rent fysisk er ombord på flyet på den første sektor.

I priseksemplet fra Aarhus Lufthavn udgør skatter og afgifter alene 469 kroner, hvorfor der kun er 130 kroner tilbage til at betale de to strækninger. Billund-eksemplet indeholder skatter og afgifter til en værdi af 443 kroner, hvormed der bliver 112 kroner til over til SAS.

Normal branchestandard
Det er ikke alene SAS, der subsidierer fødetrafikken for at styrke ruterne fra de store trafikknudepunkter. Det samme er tilfældet hos eksempelvis KLM, hvor det ofte vil være billigere at rejse retur fra Danmark via Amsterdam til Rom sammenlignet med, hvad rejsen frem og tilbage til Amsterdam koster.

CHECK-IN.dk har talt med flere erhvervsrejsebureauer, der kan nikke genkendende til metoden. Ifølge disse bureauer bliver den kreative løsning ikke tilbudt til kunderne, og man har heller ikke kendskab til, at kunderne forsøger at spare penge ved at booke direkte hos SAS.

Hos SAS har man da heller ikke planer om at ændre prissætningen, ligesom man heller ikke har konstateret, at kunderne benytter sig af dette trick.

“Dette er en helt normal branchestandard for netværksselskaber, og vi har ingen planer om at ændre på det, ligesom vil heller ikke oplever, at det udnyttes som et trick af kunderne. Man er pligtig til at benytte begge strækninger, som vi beskriver det i vores rejsebetingelser punkt 3.3,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

Denne bestemmelse i “General Conditions of Carriage“ lader dog ikke helt til at kunne forhindre passagerer i at udnytte smuthullet. I punkt 3.3. står der således: “Billetten vil ikke blive accepteret og mister sin gyldighed, hvis ikke alle kuponer i billetten benyttes i den rigtige rækkefølge.“

I de nævnte eksempler, er der ikke tale om, at kuponerne ikke benyttes i rækkefølge. Det er derimod tilfælde, hvor passagererne ikke møder op til den internationale flyvning, hvilket der ikke er nogle bestemmelser, der kan forhindre eller sanktioneres imod.