Britiske Flybe reserverede landingstilladelser til flere danske indenrigsruter, men gjorde aldrig alvor af indenrigsplanerne.

Briter vil oprette tysk base

Flybe gør klar til at oprette sin første base udenfor Storbritannien som følge af faldende efterspørgsel på hjemmemarkedet.

Det britiske regionalflyselskab Flybe flyver wet lease-operationer på det europæiske fastland for både Brussels Airlines og SAS. Men selskabets egne flyvninger udgår i dag kun fra i alt 10 baser på de britiske øer.

Men det vil ændre sig i 2017. Her planlægger selskabet nemlig at åbne sin første base på det europæiske fastland. Det er lufthavnen i Düsseldorf i Tyskland, som skal lægge asfalt til briternes europæiske indtog. Lufthavnen er i forvejen et vigtigt trafikknudepunkt for airberlin.

Flybe har endnu ikke sat dato på åbningen af basen i Düsseldorf og hvor selskabet vil flyve hen til. Men planen om at rykke over Den Engelske Kanal hænger sammen med faldende efterspørgsel på det hjemlige britiske marked. Overkapacitet og et svagt britisk pund som følge af briternes beslutning i juni om at ville forlade EU-samarbejdet, har ramt Flybe hårdt. Samtidig har beslutningen om EU-exit’en skabt stor usikkerhed blandt både virksomheder og forbrugere.

Flybe har i dag baser i Aberden, Belfast, Birmingham, Cardiff, Doncaster, Edinburgh, Exeter, Glasgow, Manchester og Southampton.

Spænde ben
Den nye base i Tyskland kunne desuden være et fordelagtigt springbræt, hvis Flybe en dag bliver nødt til at sikre sig en driftstilladelse i et andet EU-land. I dag har selskabet en britisk driftstilladelse, som kan bruges på tværs af Europa, så længe Storbritannien er en del af EU-samarbejdet. Den dag de ikke er det længere, bliver det langt sværere for et britisk selskab at operere mellem to EU-lande, som for eksempel Tyskland og Danmark. Det vil blandt andet kunne spænde ben for selskabets wet lease-operationer for belgiske Brussels Airlines og skandinaviske SAS. Her opererer selskabets fly blandt andet ud af Bruxelles og Stockholm Arlanda til destinationer i andre EU-lande.

Hos et andet britisk flyselskab er man langt fremme med planerne om at sikre sig en driftstilladelse i et andet EU-land. Det er lavprisflyselskabet easyJet, der allerede næste år planlægger at købe et flyselskab i et andet EU-land og flytte en stor del af sine fly over på den og væk fra sin britiske driftstilladelse. Næsten halvdelen af easyJets forretning er nemlig flyvninger, der hverken starter eller slutter i Storbritannien. Hvis Storbritannien i 2019 som forventet må forlade det fælleseuropæiske luftfartssamarbejde, så kan de flyvninger kun gennemføres, af et easyJet med en driftstilladelse i Tyskland, Danmark eller et andet af de tilbageværende EU-lande.

 

 

Relaterede artikler:

EasyJet vil overtage EU-flyselskab i 2017

Samarbejdet mellem Flybe og SAS kan udvikle sig