(Foto: AéroSpot66@Vincent Vannier)

Samarbejdet mellem Flybe og SAS kan udvikle sig

Britiske Flybe opererer i øjeblikket fem ATR72-600 fly på vegne af SAS, og ifølge SAS er forudsætningerne til stede for at udvikle samarbejdet.

Det britiske flyselskab Flybe fik i slutningen af 2014 tildelt en kontrakt for SAS, hvor selskabet med base i Stockholm-Arlanda skulle operere fire helt nye ATR72-600 fly på vegne af SAS. Denne type flyvninger kaldes internt hos Flybe “white label” production.

De to første ATR-fly blev indsat ved vintertrafikprogrammets start i slutningen af 2015, mens yderligere to fly fulgte i slutningen af marts 2016 samt endnu et i maj måned. Parterne havde nemlig siden kontraktens indgåelse besluttet sig for at inkludere endnu et fly i aftalen, således at i alt fem fly af denne type i dag flyver for SAS.

Da aftalen blev kendt, var der skeptikere, der pegede på, at Flybe var et flyselskab, der havde solidt kendskab til Embraer jetfly og Bombardier Q400-flyene, mens der ikke var så stor erfaring med ATR-operationer.

Men Flybe har formået at vise, at selskabet også kan præstere med denne flytype. Siden operationerne startede, har der været en gennemsnitlig punktlighed på 77,7 procent, hvilket vil sige at denne andel af operationerne er ankommet indenfor et tidsinterval på maksimalt 15 minutter i forhold til tidtabellen. Samtidig har regulariteten været på 99,32 procent, hvilket svarer til omkring syv aflyste flyvninger per 1.000 operationer.

Samarbejdet kan udvikles
Flybe ser et potentiale i aftalen på den lange bane, hvis ellers SAS er ligeså tilfredse med operationerne som det britiske flyselskab. Og det er der noget der tyder på, at SAS er.

“Vores samarbejde med Flybe er godt, og vi arbejder i et fint partnerskab. Vi ser forudsætninger for at udvikle dette samarbejde, hvis det skulle blive aktuelt,” lyder det fra pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark.

Danske Jet Time opererer samme flytype for SAS, og her har SAS netop sagt farvel til tre ATR72-500 fly fra Jet Time, der har været en del af produktionen i det seneste halvandet år. Tilbage vil være otte ATR72-600 fly beskæftiget af Jet Time for SAS.

“Produktionen med 500-flyene er blevet mindsket fra slutningen af oktober, og disse fly skal ikke erstattes. Det indebærer, at Jet Time flyver otte 600-fly for os. Det er en normal reduktion af fly, som er inde på en kortere kontrakt,” understreger Mariam Skovfoged.

 

Relaterede artikler:

SAS-leverandør fyrer direktøren

SAS klar til flere underleverandør-flyvninger

SAS og Flybe udvider samarbejde

Flybe har fundet sine SAS-fly

Flybe skal flyve for SAS