Jet Time opererer i dag fire ATR72-fly for SAS. Foto: Andreas Krog.

SAS klar til flere underleverandør-flyvninger

I knap tre år har underleverandører opereret mindre fly for SAS, der er parat til mere ekstern produktion.

Siden efteråret 2013 har SAS haft en pallette af flyselskaber til at operere flyvninger med selskabernes egne fly malet i SAS-farver. Og det setup med såkaldte wet lease-flyvninger er SAS ganske begejstret for.

”Det vi har gjort omkring wet lease har vist sig at være en god strategi. Vi får destinationer på rutekortet, som vi ellers ikke ville kunne servicere, og vores kunder er glade for det,” siger koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Han henviser til at wet lease-operatørerne anvender mindre turbopropfly og regionale jetfly med færre sæder end SAS’ normale Airbus og Boeing kort- og mellemdistancefly.

SAS anvender overordnet wet lease-selskaberne på tre måder. En gang imellem kan det være, hvis en nystartet rute ikke har passagergrundlag til et fly med større kapacitet. Desuden anvendes det på de destinationer, hvor selskabet har få passagerer. Og endelig, så kan de sættes ind under højsommeren for at SAS kan udnytte de større fly på andre ruter, hvor trafikgrundlaget er større eller til at flyve for charterarrangører.

Spørge fagforeninger
Wet lease-strategien blev iværksat efter de forhandlinger med det flyvende personale i november 2012, hvor en konkurs sandsynligvis havde været en realitet, hvis ikke man havde landet aftaler med de seks pilot- og kabinepersonale-fagforeninger. Tidligere havde SAS skulle spørge fagforeningerne inden de tog wet lease-operatører ud.

Med aftalerne fra de dramatiske november-dage blev det muligt for SAS selv at vælge underleverandører. Første faste wet lease-operatør var danske Jet Time, der i oktober begyndte at operere de første af i alt otte spritnye 66-sæders ATR72-600 turbopropfly for SAS.

I dag har SAS fire faste underleverandører. Foruden Jet Time, så opererer britiske Flybe også en række nye ATR-fly for SAS, mens SAS-datterselskabet Cimber A/S har overtaget ansvaret for SAS’ egne CRJ900 regionale jetfly, og irske CityJet opererer otte nye CRJ900-fly.

Fortsætte med at gå den vej
Underleverandørerne opererer til sammen omkring 36 fly i SAS-farver. CityJet har flere CRJ900-fly på vej og SAS ser gerne, at der kommer endnu flere fly opereret af underleverandørerne.

”Det er en vej vi har tænkt os at fortsætte med at gå. Vi kigger på hele wet-lease konceptet og hvordan vi kan bruge det mere,” siger Lars Sandahl Sørensen.

Outsource egne fly
I februar 2015 kunne CHECK-IN.dk afsløre, hvordan SAS arbejdede med en plan om at outsource sin produktion med fly op til 150 sæder til wet lease-operatører. Det ville betyde, at selskabets Airbus A319-fly og Boeing 737-600 og -700 fly skulle overleveres til andre, som så skulle operere dem på vegne af SAS. I alt omkring 60 fly.

Den plan er endnu ikke blevet ført ud i livet. På side seks i SAS’ regnskab for tredje kvartal, som kom i torsdags, står der:

”Wet lease-strategien fungerer godt og vi har identificeret potentiale til yderligere at udvide wet lease-operationerne.”

Den sætning kan dog ikke udlægges som om at SAS fortsat arbejder med planen om at outsource produktionen med de mindre af selskabets egne kort- og mellemdistancefly.

”Den historie kan du ikke skrive. Det er ikke planen,” understreger Lars Sandahl Sørensen overfor CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

SAS henter flere City Jet-fly ind

SAS og Flybe udvider samarbejde

CityJet kan gøre indhug i SAS-produktion

18 flyselskaber bød på SAS-kontrakt

SAS overvejer at outsource halvdelen af flyflåden