(Foto: Morten Lund Madsen)

CityJet kan gøre indhug i SAS-produktion

Irske CityJet overtager SAS’ datterselskab Blue1, men skal producere langt flere flyvninger for SAS end Blue1 gør i dag. Selskabet vil sandsynligvis gøre indhug i SAS’ egen produktion

Det irske flyselskab CityJet skal fra marts næste år operere otte CRJ900-fly for SAS. CityJet køber SAS’ finske produktionsselskab Blue1 og skal erstatte den mængde flyvninger, som Blue1 i dag gennemfører for SAS.

Simpel hovedregning viser dog, at CityJet sandsynligvis også kommer til at overtage produktion, som SAS selv står for i dag.

Blue1 har de senere år opereret fem Boeing 717-fly for SAS. Frem mod sidste flyvning i starten af november i forbindelse med vinterfartplanens ikrafttræden trapper Blue1 længere og længere ned. CityJet gør sin entré til marts, når SAS med sommerfartplanens ikrafttræden igen skruer op for aktivitetsniveauet. Og her vil det ikke være med fem fly i en 1:1 erstatning af Blue1’s produktion. Det vil være med hele otte fly, der levner plads til også at producere flyvninger, som i dag produceres af SAS selv.

De otte CityJet-fly får base på Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda og Helsinki lufthavn. Præcis hvilke ruter og afgange flyene skal bruges på, har SAS’ ruteplanlægningsafdeling ikke lagt sig endeligt fast på. Men de kommer til at overtage produktion fra SAS-fly, bekræfter SAS.

”De skal overtage Blue1’s produktion, men også en del af den produktion, som i dag ligger hos SAS,” forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS.

Største leverandør
At CityJets otte 90-personers CRJ900-fly overtager flyvninger, som SAS selv står for i dag, betyder til gengæld, at SAS får frigivet produktionskapacitet i form af primært større Boeing 737-fly. Kapacitet som så kan sættes ind på andre ruter eller sælges som seriecharter.

Aftalen med CityJet indeholder en option om drift af yderligere seks CRJ900-fly. Dermed kan CityJet komme op på at blive SAS’ største wet lease-leverandør foran SAS-datterselskabet Cimber A/S, der har 12 CRJ900-fly og danske Jet Time, der har 8-11 ATR 72-600 fly i sving for SAS.

CityJet overtager de omkring 200 ansatte i Blue1, men får brug for flere ansatte. De vil sandsynligvis blive ansat på irske overenskomster. De otte CRJ900-fly males i SAS-farver, men kommer på irsk register.

Foto: Morten Lund Madsen