(Foto: Lars Guldager)

Cimber Sterling-strid i Landsretten

Striden om ejerskabet til ni flymotorer fra Cimber Sterling fortsætter næste år i Vestre Landsret.

Parterne i striden om ejerskabet til ni motorer fra Cimber Sterling kan ikke blive enige om særlig meget. På den ene side står konkursboets kuratorer, der mener at motorerne tilhører boet, da motorerne på konkurstidspunktet sad på fly, der tilhører boet. På den anden side står de seks leasingselskaber, som havde lejet motorerne ud til Cimber Sterling. De mener at motorerne fortsat er deres.

Én ting kan de dog blive enig om. Nemlig at den dom som Retten i Sønderborg afsagde i sagen den 4. december er forkert. Og derfor har begge sider anket dommen til Vestre Landsret.

”Vi er fortsat uenige om sagens substans. Men alle er enige om at dommen er forkert,” fastslår advokat Lisa Bo Larsen fra advokatfirmaet Kromann Reumert. Sammen med advokat Henrik Sjørslev fra advokatfirmaet Lett er hun kurator for boet efter Cimber Sterling og ansvarlig for at realisere så mange værdier som muligt for at skaffe penge til boets kreditorer. Motorerne har en værdi på mellem 3,4 og 12 mio. kroner hver.

Ingen mellemvej
Retten i Sønderborg afgjorde, at to motorer tilhører boet, mens de resterende syv motorer tilhører leasingselskaberne. Det afgørende var ifølge retten hvor længe motorerne havde været anbragt på de forskellige fly. Hvis en motor havde været monteret på et fly i mere end tre måneder, var det ifølge rettens fortolkning blevet ”grebet” af flyet og var nu en del af flyet.

Men begge parter i sagen er enige om at den fortolkning af reglerne er forkert og at der ikke er nogen mellemvej, sådan som retten kom frem til. Enten tilhører motorer de oprindelige ejere eller boet.

Derfor har begge sider valgt at anke dommen til Vestre Landsret med henblik på at vinde 9-0. Det betyder at motorstriden kommer til at fortsætte i retssalene i 2014 og sandsynligvis ikke vil være afgjort før efter toårsdagen for konkursen den 3. maj 2012.

Danmark på risikoliste
Striden om ejerskabet til de ni motorer har betydet, at flere leasingselskaber generelt er blevet mere tilbageholdende og forsigtige, når det handler om at lease fly og motorer ud til danske flyselskaber. Et af de involverede leasingselskaber har allerede placeret Danmark på en såkaldt ”risikoliste” med lande, hvor man på forhånd forlanger en bankgaranti inden man leaser ud til et selskab i det pågældende land.

Branchekilder fortæller til CHECK-IN.dk, at andre leasingselskaber er begyndt at forlange, at de danske flyselskaber opretter selskaber i Irland. Flyene og motorerne udlejes så til de irske datterselskaber, da lovgrundlaget er mere klart i Irland end det tilsyneladende er tilfældet i Danmark.

Fare for konkurs
Leasingselskabernes usikkerhed ved at lease ud til danske flyselskaber bliver ifølge branchekilder ikke mindre af, at Danmark ikke har ratificeret den 12 år gamle såkaldte Cape Town-konvention. Det er en FN-konvention, der fastsætter internationale regler for leasing af vitale enkeltkomponenter i fly, landbrugsmaskiner og lignende.

At Danmark ikke har ratificeret Cape Town-konventionen fik i efteråret 2012 den konkrete konsekvens, at SAS var nødt til at omregistrere et af sine Airbus-langdistancefly fra dansk OY-register til norsk LN-register efter krav fra det leasingselskab, som ejede flyet. Norge har nemlig for flere år siden ratificeret konventionen. Og derfor vurderede leasingselskabet, at det havde langt større chancer for at kunne få sit fly, hvis SAS gik konkurs, sådan som der netop i efteråret 2012 var overhængende fare for.

Som CHECK-IN.dk tidligere har beskrevet, så har Justitsministeriet siden sommeren gransket mulighederne for at implementere Cape Town-konventionen helt eller delvist i dansk lovgivning. Det arbejde fortsætter i 2014, og ministeriet forventer ikke at eventuelle lovændringer vil kunne blive vedtaget i indestående folketingsår, som løber frem til midten af juni næste år.

Vestre Landsret. Foto: Lars Guldager