T. F. Green Airport havde 3,5 mio. passagerer i 2015. Foto: Rhode Island Airport Corporation

Condor trækker sig fra ny Norwegian-lufthavn

Tyske Condor opgiver at flyve til en lille provinslufthavn på USA’s østkyst, som Norwegian i maj vil åbne base i.

Når Norwegian i maj i år etablerer base i T.F. Green Airport nær byen Providence i staten Rhode Island på USA’s østkyst mellem New York og Boston, så bliver de ikke det første nordeuropæiske flyselskab til at prøve kræfter med Europa-ruter fra den lille lufthavn.

I tre måneder i 2015 og tre måneder i 2016 fløj det tyske flyselskab Condor Airlines nemlig to gange om ugen med Boeing 767-fly mellem Frankfurt og Providence-lufthavnen, der er opkaldt efter Rhode Islands tidligere guvernør og mangeårige senator Theodore Francis Green.

Men hård konkurrence fra især Eurowings og airberlin, der begge åbnede ruter fra Tyskland til Boston Logan-lufthavnen nord for Providence, tvang Condor til at opgive ruten. Passagererne ville hellere flyve til den store Logan-lufthavn tæt på Boston end lande i T.F. Green Airport mange kilometer syd for den amerikanske storby. Det tyske flyselskab kommer derfor ikke tilbage til den lille provinslufthavn i 2017, der dog fortsat har ruter med SATA Azores Airlines til den portugisiske øgruppe Azorerne i Atlanterhavet og Porto i Portugal.

Første MAX-bruger i verden
Nu får lufthavnen glæde af Norwegians entré med to af selskabets første fire spritnye Boeing 737MAX-fly, der leveres i maj og juni. De to andre af de første fire nye MAX-fly skal baseres i den lille lufthavn nær byen Newburgh omkring 100 kilometer nord for New York. Norwegian havde også kig på andre små regionallufthavne i området mellem New York og Boston, men har nu lagt sig fast på Providence og Newburgh som selskabets to første MAX-baser. Norwegian bliver det første flyselskab i verden til at tage den nye version af verdens bedstsælgende passagerfly i brug.

At Norwegian vælger at etablere base i de to små amerikanske lufthavne skyldes, at selskabet med de nye Boeing 737MAX-fly bliver istand til at operere ”tyndere” transatlantiske ruter. Der skal således kun sælges op til 189 sæder og ikke de næsten 340 sæder, som der er i selskabets store Boeing 787-9 langdistancefly. Desuden slipper selskabet for at flyve ind til store dyre lufthavne som New York’s John F. Kennedy-lufthavn og Boston’s Logan-lufthavn, hvor det kan være svært at få attraktive landingstilladelser.

I Providence og Newburgh er der meget bedre plads og Norwegian har formentlig fået en aftale om at kunne benytte Providence-lufthavnen gratis det første år eller to. Ifølge lokale Providence-medier, så havde Condor nemlig sådan en aftale med lufthavnen.

Norwegian har i forvejen en pilotbase i Fort Lauderdale i Florida samt en base for sin kabinebesætning i New Yorks JFK-lufthavn.

Stillet Aalborg i udsigt
I Europa har Norwegian planer om at etablere en base med Boeing 737MAX-fly i Edinburgh i Skotland. Fra Providence, Newburgh og Edinburgh kan flyene ”slinges” rundt på forskellige ”tynde ruter” mellem Nordeuropa og USA’s østkyst. Det kunne eksempelvis på den rute mellem Aalborg og USA’s østkyst, som Norwegians topchef Bjørn Kjos har stillet Aalborg Lufthavn i udsigt i 2018. Hvis den bliver en realitet, så kommer den sandsynligvis til at gå fra Aalborg til Providence eller Newburgh.

Providence’s T.F. Green Airport har de seneste 10 år oplevet støt faldende passagertal fra 5,7 mio. passagerer i 2016 til 3,5 mio. passagerer i 2015. Et passagerantal, der dog ville gøre den til Danmarks næststørste lufthavne, hvis den lå her i landet. Knap 10 procent af passagererne flyver med Southwest Airlines til og fra Baltimore-Washington International Airport mellem Baltimore og Washington D.C.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil åbne fire nye baser

Condor udvider med tre Boeing 767-fly

Nyeste Norwegian-projekt: Argentinske baser

Norwegian-ruter over Atlanten med Boeing 737-fly

Aalborg Lufthavn arbejder for New York-rute i 2018

x

Læs Også

Tre af 20 Norwegian-Dreamlinere på jorden

Norwegian har i de seneste dage haft store udfordringer på langdistanceruterne, da tre langdistancefly står på jorden med skader og tekniske problemer.

Ny pilotaftale skaber ro hos Norwegian

Norwegian er kommet til enighed med de skandinaviske piloter om en ny treårig overenskomst, og undgår dermed en konflikt, som det var tilfældet i 2015.

Dyr sommer for Norwegian

Trods massiv indleje af reservefly havde Norwegian omkring 15.000 forsinkelser og 300 aflysninger i tredje kvartal, og det kostede tilsammen en halv milliard kroner.

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.