Foto: David Charles Peacock

Nyeste Norwegian-projekt: Argentinske baser

Baser i Argentina er seneste skud på stammen over Norwegian-planer om baser og ruter over det meste af verden.

Norwegian og selskabets topchef, Bjørn Kjos, har mange fremtidsplaner og en stor lyst til at fortælle om planerne. Ofte længe før planerne føres ud i livet.

Det nyeste projekt, som Norwegian tilsyneladende er meget langt med, handler om at etablere sig på et helt andet kontinent, end hvor selskabet i dag er tilstede med ruter og baser.

Således har Norwegian planer om at indtage Sydamerika i slutningen af 2017 med 2-3 baser i Argentina med Boeing 737-800 fly og et miks af indenrigs- og udenrigsruter. Norwegians spanske talsmand, Alfons Claver, bekræfter, at man har indgivet de fornødne ansøgninger til de argentinske myndigheder.

Norwegian ser på muligheden for at etablere baser i Buenos Aires, Cordoba og Mendoza.

”Sydamerika er et meget interessant marked karakteriseret ved lille konkurrence og høje priser,” siger Alfons Claver i en udtalelse.

Det statsejede flyselskab Aerolineas Argentinas og chilenske LATAM dominerer det argentinske luftfartsmarked, men det er også stadig populært at tage langdistancebusser mellem landets største byer og turistdestinationer.

Mellem New York og Boston
Planerne om Argentina-baser følger i hælene på en lang række andre Norwegian-planer for den nære fremtid.

I Europa har Norwegian planer om at etablere mellemdistancebaser i Riga i Letland og Düsseldorf i Tyskland.

På langdistancefronten har Norwegian luftet planer om at etablere baser i Italien, samt i Barcelona, Amsterdam Schiphol-lufthavnen, Edinburgh og to mindre amerikanske lufthavne mellem New York og Boston. Desuden kigger Norwegian på at etablere ruter fra den irske provinsby Cork til New York og Boston, ligesom Bjørn Kjos har luftet tanker om at forbinde Aalborg og New York i 2018, når Norwegian begynder at få sine Boeing 737MAX-fly leveret.

Bjørn Kjos har tidligere sagt, at Norwegian godt kunne tænke sig at etablere en rute mellem Skandinavien og Singapore. Og for nylig stillede Bjørn Kjos nordmændene fem asiatiske ruter i udsigt, hvis Norwegian får en permanent tilladelse til at overflyve Rusland.

Tidligere har Norwegian i en støtteerklæring til den danske regerings kommende luftfartsstrategi brugt nogenlunde samme argumentation i en dansk sammenhæng. Hvis den danske regering kan hjælpe Norwegian med en russisk overflyvningstilladelse, så kan det forhåbentlig kaste asiatiske ruter til og fra København af sig, har Norwegian tidligere bedyret.

Fem ud af syv kontinenter
Ved siden af planerne for fremtiden har Norwegian allerede baser for mellemdistancefly i Skandinavien, Finland, England og Spanien samt på Guadeloupe og Martinique i Caribien. Derudover har selskabet omkring 40 langdistanceruter mellem adskillige lufthavne i Europa og USA samt tre ruter fra Skandinavien til Bangkok i Asien.

Hvis Norwegian gør alvor af sine Argentina-planer, så vil selskabet være tilstede på fem ud af verdens syv kontinenter. Norwegian har nemlig en håndfuld ruter til destinationer i Nordafrika. Kun Australien/Oceanien og Antarktis flyver Norwegian ikke til – i hvert fald ikke indtil videre.

 

Relaterede artikler:

Norwegian overvejer base i Buenos Aires

Norwegian åbner langdistancebase i Amsterdam

Aalborg Lufthavn arbejder for New York-rute i 2018

Skub på irske Norwegian-ruter efter tildeling

Norwegian vil åbne fire nye baser

Norwegian åbner langdistanceruter fra Paris

Norwegian åbner langrute-base i Spanien

Norwegian får politisk taletid via CPH

Kjos vil øge antallet af langrutelufthavne i Norden

Norwegian på vej ind i amerikansk chartermarked

Norwegian åbner baser i Caribien