Singapore Airlines fejrer 40 års jubilæum i København. (Foto: Danny Longhi Andreasen)

CPH og Singapore Airlines fejrer 40-års jubilæum

Københavns Lufthavn og Singapore Airlines har haft et langt og frugtbart samarbejde og kan i år fejre 40-års jubilæum med flyvningerne mellem Danmark og Asien.

Gensidig respekt og forståelse for hinandens behov.

Den gode kemi og forholdet mellem Danmarks største lufthavn, CPH, og verdens mest prisbelønnede flyselskab, Singapore Airlines, er ikke til at tage fejl af fire årtier efter, de to parter trykkede hånd for første gang.

”40 år er lang tid med Singapore Airlines. Og Københavns Lufthavn værdsætter i høj grad loyaliteten fra Singapore Airlines, der er blevet her i så mange år og har forbedret servicen,” siger administrerende direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, i forbindelse med Singapore Airlines’ lancering af et nyt Boeing 777-300ER-fly torsdag 10. august i CPH.

Flyet til København har fået to nye klasser; Premium Economy Class og First Class. Lanceringen sker således i forbindelse med 40-års jubilæet, og kunderne vil fremover kunne vælge mellem fire forskellige klasser.

”Jeg kan ikke forestille mig en bedre måde at fejre vores nordiske 40-års-jubilæum på, end ved at give vores kunder et nyt fly og hele to nye klasser, at vælge imellem,” siger Erwin Widjaja, der er nordisk direktør for Singapore Airlines.

Australien som katalysator
Samarbejdet mellem Københavns Lufthavn og Singapore Airlines begyndte helt tilbage i 1977, da der efterhånden var opbygget et marked for flyvninger mellem Danmark og Singapore. Singapore Airlines etablerede nordisk hovedkontor i København og satte en Boeing 707 ind på ruten, og da flyene dengang ikke kunne flyve 11-12 timer nonstop, var man nødsaget til at foretage mellemlandinger undervejs.

Allan Hoffery (t.v.) er nordisk salgs- og kommunikationschef hos Singapore Airlines. (Foto: Danny Longhi Andreasen)

Allan Hoffery, salgs- og kommunikationschef for Singapore Airlines i Norden, husker, at han var med til fejringen af flyselskabets første flyvning til Danmark. Ruten blev oprettet i en tid, hvor man ikke bare kunne tilbyde noget, fordi det skulle godkendes i ministerierne.

”Da vi sagde, at man ikke skulle betale for sin mad ombord, kreerede det rigtig mange ting. Samtidig med at man ikke skulle betale for at se film. Det var de allerførste ting, jeg huskede,” fortæller Allan Hoffery til CHECK-IN.dk ved præsentationen af det nye Boeing 777-300ER-fly.

Oprettelsen af flyforbindelsen til Singapore var banebrydende for CPH, og Allan Hoffery husker, at især det oceaniske kontinent trak hos danskerne.

”Australien var meget hot dengang. Man havde rigtig mange mennesker, der ikke syntes, at man udviklede sig nok i Danmark. Mange tog derfor af sted og fik farms (bondegårde, red.) i Australien. Og der var mange håndværkere, der så muligheden for at tage derud. Når det sker, skal familien automatisk også af sted nogle år senere. På den måde startede det op. Australien var en katalysator for Singapore Airlines,” forklarer han.

Stopover på Maldiverne
Indtil Singapore Airlines fik indsat et Boeing 747-300-fly var man nødt til at foretage mellemlandinger på rejserne til og fra Asien. Man startede en rute op til Maldiverne, og flyet blev stille og roligt fyldt med passagerer undervejs mod slutdestinationen.

”Vi var en af de første, der faktisk udviklede markederne i Athen, Sri Lanka og Maldiverne. Vi var det første selskab, der fløj fra København til Maldiverne, og vi var med til at udvikle deres catering, for det havde man ikke derude,” siger Allan Hoffery og fortsætter:

”Tidligere fløj vi via Sri Lanka, men så fik man tamilske oprørere, og det gik ikke. Vi ville ikke transitere i Sri Lanka, så man flyttede til Maldiverne og var med til at etablerede lufthavnen og udvikle tingene. En del af vores kunder var med og investerede i at udvikle Maldiverne.”

Singapore Airlines indledte som nævnt København-ruten med en Boeing 707, herefter blev der blandt andet indsat DC10 og Boeing 747-200, inden flytyperne Boeing 747-300 og Boeing 747-400 kunne flyve nonstop mellem de to destinationer.

 

Relaterede artikler:

Nyt Singapore-fly kommer 11 uger før tiden

Singapore Airlines åbnede ny rute til Skandinavien

CPH får igen første klasses-rute

Singapore Airlines varsler CPH-oprustning

50 års jubilæumsfly hos Singapore Airlines

x

Læs Også

CPH får igen første klasses-rute

Singapore Airlines indsætter til oktober større fly med færre sæder på sin CPH-rute. Til gengæld er fire af sæderne på første klasse.

Gigantisk flyordre fra Singapore Airlines

Singapore Airlines har afgivet ordre på op til 51 langdistancefly hos Boeing til en samlet prislisteværdi i underkanten af 100 mia. kroner.

CPH får plads til flere A380’ere

I forbindelse med opførelsen af en ny finger får Københavns Lufthavn i 2019 fordoblet antallet af gates, der kan håndtere Airbus A380-fly.

Stockholm-Arlanda lander A350-langdistancerute

Singapore Airlines åbner næste forår i samarbejde med SAS en rute fra Stockholm til Singapore med fem ugentlige afgange opereret med Airbus A350-fly.

Brand i Singapore Airlines-777 skal undersøges til bunds

Der er mange spørgsmål, der skal besvares, når myndighederne i Singapore udarbejder havarirapporten om SQ368, der brød i brand i Singapore Changi-lufthavnen.

Danske turister vender tilbage til Bali

Flere end 12.000 danskere besøgte Bali i årets seks første måneder. Det er 55 procent flere end samme periode sidste år, og mange flyver med Singapore Airlines.