(Foto: Henrik Sørensen)

CPH slutter indenrigs-turné på Christiansborg

Efter at have samlet input på en turné rundt i landet, vil CPH fortælle politikerne på Christiansborg hvordan luftfarten i Danmark kan optimeres.

For knap to måneder siden lagde Christiansborg lokaler til en høring i Transportudvalget om dansk luftfart. Dengang var Københavns Lufthavn dagen igennem under kraftig beskydning fra især SAS og Danish Air Transport og lufthavnens kommunikationsdirektør kunne til sidst næsten ikke skjule sin irritation.

Om halvanden uge er der igen luftfartskonference på Christiansborg. Her får CPH sandsynligvis mere medvind. Det er nemlig lufthavnen selv, som har inviteret talerne og oplægsholderne. Og konferencen, der afholdes mandag den 16. januar kl. 13-16, indledes med en tale af lufthavnens administrerende direktør Thomas Woldbye. Ifølge programmet vil lufthavnsdirektøren give sit svar på hvordan CPH vil sikre, at Danmark bliver bundet bedre sammen med resten af verden.

Omfavne provinsen
På konferencen vil CPH fortælle om de input, som lufthavnen har fået fra møder med erhvervsfolk overalt i provinsen gennem de seneste måneder. Og forslag til hvordan luftfarten set med et regionalt perspektiv kan optimeres i Danmark.

Efter at være blevet kritiseret kraftigt for de forhold, som lufthavnen byder de indenrigsrejsende, så besluttede lufthavnen at omfavne provinsen og derfor drage på den turné, som altså afrundes næste mandag på Christiansborg. Her håber CPH at interesserede politikere vil stikke hovedet ind og lytte til hvad lufthavnen har fundet frem til.

Inden konferencen løber af stablen skal CPH’s topfolk lige omkring Sønderborg på mandag, men har allerede været på Bornholm, Djursland og i Nordjylland.

Op på et højere plan
Foruden charmeturneen til provinsen, så har Københavns Lufthavn de seneste måneder fremlagt en stribe af rapporter, der dokumenterer hvor stor betydning direkte flyruter har for væksten i samfundet. Dermed har lufthavnen forsøgt at hive debatten om lufthavnens betydning og fremtid op på et højere plan, end den diskussion om takster og banelukninger, som SAS og Danish Air Transport satte på dagsordenen ved den seneste konference.

CPH har da heller ikke inviteret hverken SAS’ danske public affairs-direktør, Lars W. Andersen, eller Danish Air Transports direktør, Jesper Rungholm, til at tale eller sidde i panel, sådan som de gjorde til Transportudvalgets konference i november.

Lufthavnen har til gengæld inviteret nogle af de lokale og regionale aktører, som man har mødt i provinsen og som sandsynligvis vil tale godt om lufthavnen og lufthavnens tanker om at binde Danmark sammen.

Fra selve luftfartsbranchen har man kun inviteret Alsie Express’ direktør Lone Koch og Aalborg Lufthavns direktør, Søren Svendsen, til at sidde i panel sammen med politikere og erhvervsfolk.

Det er dog muligt for alle – også de argeste modstandere af CPH’s tværbanelukning – at møde op til konferencen, hvis blot de tilmelder sig til lufthavnen senest den 14. januar.

Parallelt med dialogen med politikere og erhvervsliv i provinsen, så har Københavns Lufthavn indenfor de seneste måneder erklæret sig parate til at skyde 10 mio. kroner ind i en særlig fond til promovering af indenrigsflytrafikken – hvis bare andre også vil bidrage – samt åbnet fast track-sporet CPH Express i sikkerhedskontrollen for indenrigsrejsende.

 

 

Relaterede artikler:

SAS: Brug for politisk indgreb mod CPH

CPH vil omfavne provinsen

CPH klar med millioner til indenrigstrafikken

CPH åbner indenrigsspor fredag

 

x

Læs Også

Vækstdirektør stopper i SAS

Norske Eivind Roald, der tidligere var kommerciel koncerndirektør i SAS, forlader det skandinaviske flyselskab til fordel for et job i en svensk kapitalfond.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

CPH: Undskyld vi roder

Københavns Lufthavn er i gang med bygningsarbejder i Terminal 3 på landside, hvilket vil betyde byggerod de kommende måneder.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.