Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

CPH vil omfavne provinsen

Med en række dialogmøder med erhvervslivet i provinsen vil CPH styrke indenrigsflyvningen og provinsens brug af CPH.

Siden sammenlægningen af udenrigs- og indenrigsflytrafikken i Københavns Lufthavn for mere end halvandet år siden, har lufthavnen måtte stå for skud for heftig kritik fra de indenrigsrejsende, indenrigsflyselskaberne og provinslufthavnene for servicen i sikkerhedskontrollen. Lange køer betød nemlig, at det var svært at forudse hvor lang tid det ville tage at komme igennem kontrollen og ud til ens fly. Først for to uger siden gjorde Københavns Lufthavn for alvor noget ved problemet og etablerede et særligt spor i sikkerhedskontrol til indenrigsrejsende.

Men i virkeligheden vil Københavns Lufthavn gerne gøre noget godt for indenrigsflytrafikken. Derfor har lufthavnen igangsat et arbejde med at indsamle input og ideer til, hvordan indenrigsflytrafikken kan bidrage til at binde Danmark sammen – og bedre sammen med verden.

Centralt i det arbejde står en række dialogmøder med erhvervslivet flere steder i provinsen. Møderækken startede mandag i Aarhus med repræsentanter for det østjyske erhvervsliv samt Aarhus Lufthavn. Senere afholdes møder i bl.a. Aalborg, Sønderborg, Karup og Rønne.

Indspil til luftfartsstrategi
Formålet med arrangementerne er at drøfte indenrigsluftfarten med centrale erhvervsfolk og politikere, der alle har interesse i at øge det regionale vækstpotentiale ved at optimere den regionale luftfart samt infrastrukturen for ruter ud af Danmark. Det hele skal munde ud i et katalog over behov og initiativer om, hvordan luftfarten set fra et lokalt perspektiv kan optimeres i Danmark, ligesom det skal tjene som indspil til regeringens igangværende arbejde med en national luftfartsstrategi.

”Det er vigtigt at lytte til de lokale virksomheders behov, hvis man som samfund ønsker at skabe mere vækst og flere jobs i hele Danmark – og lufthavnene kan som vækstdrivere være med til at spille en stor rolle. Som forvalter af et stykke vitalt infrastruktur har vi som lufthavne et særligt ansvar for at øge tilgængeligheden og vækstmulighederne i hele Danmark. Vi vil med dette arrangement, sammen med Aarhus Lufthavn, gerne gøre vores til at udvikle indenrigsluftfarten og de internationale forbindelser, som de rejsende og erhvervslivet har brug for,” siger Thomas Woldbye, der er adm. direktør i Københavns Lufthavn.

Ud over landets grænser
For syv ud af 10 østjyske virksomheder, er muligheden for let at flyve indenrigs fra Aarhus til København vigtig. Det viser en ny rundspørge blandt flere end 400 danske virksomheder, som analysefirmaet Epinion har udarbejdet for Københavns Lufthavn forud for mødet mandag.

”Jeg er glad for, at Aarhus Lufthavn sammen med Københavns Lufthavn får mulighed for at gå i dialog med erhvervsliv og politikere om, hvordan vi kan binde Danmarks regioner bedre sammen via styrkede indenrigsruter, og hvordan vi kan binde Danmark bedre sammen med udenlandske markeder,” siger direktør for Aarhus Lufthavn, Peter Høgsberg.

Virksomheder i Østjylland har dog ikke kun blikket rettet mod København. De kigger også langt ud over landets grænser. For mens blot 60 procent af de danske virksomheder rejser udenlands mindst én gang om måneden, så er det 75 procent af de østjyske.

 

Relaterede artikler:

Sønderborg er blevet gladere for CPH

Norwegian vil påvirke dansk luftfartsstrategi

CPH: Ny fond kan udvikle indenrigsruter