Et Boeing 767-200 fly fra Star Air lander i Paris Charles de Gaulle Airport. Foto: Eric Salard / Wikimedia Commons.

Flere større fly til Mærsk-selskab

Det danske fragtflyselskab Star Air fortsætter næste år med at få større fly ind i flåden.

Fornylig fik det danske fragtflyselskab Star Air et Boeing 767-300 fly i flåden til at supplere de eksisterende 11 mindre Boeing 767-200 fragtfly. Og næste år kommer yderligere to 767-300 fly ind i det danske flyselskabs flåde. Det bekræfter Star Air overfor CHECK-IN.dk.

Der er dog ikke tale om at antallet af fly øges. De større -300 fly skal nemlig afløse tre -200 fly.

Star Air er ejet af A.P. Møller Mærsk, men flyver fragt rundt i Europa på en fast langtidskontrakt for det amerikanske kurérfirma UPS. Og her har man ønsket mere Star Air-kapacitet.

”De nye fly kan tage flere containere og det er nødvendigt, da UPS har bedt os foretage en minimal kapacitetsforøgelse,” forklarer Søren Graversen, direktør for Star Air.

Det er ikke på nuværende tidspunkt planen at skifte flere af Star Airs Boeing 767-200 fly med Boeing 767-300 fly.

På dansk register
Det første af de tre nye fly har fået registreringen OY-SRU og er et godt 17 år gammelt fly, der startede som passagerfly hos det statslige russiske flyselskab Aeroflot i 1999. I 2014 kom det til det russiske flyselskab Transaero Airlines, hvor det fløj frem til selskabets konkurs i slutningen af oktober 2015. Konkursen betød at flyet sammen med Transaero’s øvrige flåde af fly blev langtidsparkeret.

Efter et godt stykke tid på jorden blev flyet fløjet til Israel for at blive konverteret til fragtfly. Det arbejde er nu overstået og den 23. november kom det igen i sving. Denne gang på dansk register som fragtfly.

De to andre fly kommer på dansk register i 2017 som OY-SRV og OY-SRW.

Det er ikke første gang Star Air har Boeing 767-300 fly i sin flåde. Det havde selskabet også fra marts 2014 til januar 2015 i form af et fly med registreringen OY-SRS. Det flyver i dag for canadiske CargoJet Airways.

Mærsk-stjerne forsvandt
I 2014 blev Star Air-flyene malet om, så ”Maersk”-navnet forsvandt fra flyenes haleror, ligesom den syvtakkede Mærsk-stjerne forsvandt fra siden af flykroppen.

Den karakteristiske lyseblå og mørkeblå bug og hale, som mange fly i det hedengangne
Mærsk Air også var udstyret med, blev erstattet af en hvid flykrop med en blå bug. En blå farve, som ikke er Mærsk-koncernens kendte lyseblå. Det eneste der er tilbage, som signalerer slægtskabet til A.P. Møller – Mærsk, er en lyseblå syvtakket stjerne og et ”MAERSK” på flyenes blå motorer.

Ved siden af de nu 12 fragtfly, så opereres A.P. Møller Mærsk-koncernens Gulfstream G450-business jet også på Star Airs driftstilladelse.

 

 

Relaterede artikler:

Mærsk-flyselskab får større fly

Mærsk-selskab i nye farver

A.P. Møller-Mærsk får ny business-jet

Usikkerhed om Maersk-ejerskab af Star Air