Boeing 737 MAX-8 fly fra Norwegian ved gaten i Københavns Lufthavn, da flytypen fornylig vikarierede på Oslo-ruten. Foto: Københavns Lufthavn.

Første Boeing MAX 8-fly i København

Norwegian har siden i søndags benyttet de splinternye Boeing 737 MAX 8 på udvalgte afgange mellem Oslo og København.

For det utrænede øje var det formentlig et fly som så mange andre. Men for flyspottere og andre med styr på de nyeste flytyper, så blev der skrevet dansk luftfartshistorie i Københavns Lufthavn søndag eftermiddag, da Norwegians flyvning DY940 fra Oslo Gardermoen kl. 14.54 satte hjulene ned på asfalten på Amager. Det var nemlig første gang at Boeings nye 737 MAX-8 fly kom til Københavns Lufthavn.

Senere samme dag kom flyet med registreringen EI-FYD tilbage til København, returnerede til Oslo og fløj mandag videre mod Skotland og USA. Norwegian bruger nemlig hovedsageligt sine indtil videre seks MAX-8 fly på de nye ruter mellem byer i Skotland, Nordirland og Irland og mindre amerikanske lufthavne i området mellem Boston og New York.

MAX-flyet er i realiteten et mellemdistancefly, men flyet har en længere rækkevidde end sammenlignelige flytyper, hvilket muliggør interkontinentale ruter mellem mindre lufthavne. Norwegians nye transatlantiske ruter skal da også betragtes som et supplement til selskabets nuværende ruter med Boeing 787 Dreamliner til de større lufthavne som J.F. Kennedy Airport i New York samt Logan International i Boston.

Overtaget tjansen
Mandag var det så søsterflyet EI-FYE, der gæstede Københavns Lufthavn to gange og betjente Oslo-ruten. Tirsdag stod flyet stille på jorden i Oslo Gardermoen, mens det nyeste MAX-fly i Norwegian-flåden, EI-FYF, havde overtaget tjansen med at betjene CPH-ruten. Et arbejde, der dog blev kraftigt forstyrret af at Københavns Lufthavns terminal 2 i mere end 2,5 time tirsdag formiddag var afspærret, mens politiet undersøgte et såkaldt mistænkeligt forhold. Det betød, at passagerer ikke kunne checke ind i Terminal 2. Det er ellers hvad blandt andre Norwegians passagerer normalt gør.

EI-FYF kom derfor først afsted fra CPH tilbage til Oslo knap to timer senere end planlagt, hvilket smittede af på eftermiddagens flyvning videre fra Oslo til Dublin og retur.

Norwegian har bestilt ikke mindre end 100 eksemplarer af Boeing 737 MAX og har indtil videre fået leveret de første seks fly.

Nyeste skud på stammen
MAX-serien skal afløse Boeing 737Next Generation-serien, der består af Boeing 737-600, -700, -900 og den populære -800, som blandt andre Ryanair, Norwegian, Primera Air, KLM, Southwest Airlines og rigtig mange andre flyselskaber opererer.

Foruden versionerne MAX-8 og MAX-9, så består Boeing 737MAX-serien også af MAX-7, der er den mindste version, samt den største model og nyeste skud på stammen, MAX-10.

Efter længere tids spekulationer og rygter bekræftede Boeing under Paris Airshow i juni i år officielt, at man ville bygge MAX-10’eren. Desuden kunne Boeing præsentere en lind strøm af mere eller mindre forpligtende aftaler med flyselskaber fra hele verden om levering af MAX-10, der forventes at få plads til op mod 230 passagerer.

 

Relaterede artikler:

MAX-fly på Dubai-rute fra Skandinavien

Boeing 737MAX til Billund Lufthavn i 2018

Paris Air Show dag 1: MAX i centrum

Første MAX-fly til Norwegian forsinket

 

x

Læs Også

Tre af 20 Norwegian-Dreamlinere på jorden

Norwegian har i de seneste dage haft store udfordringer på langdistanceruterne, da tre langdistancefly står på jorden med skader og tekniske problemer.

Ny pilotaftale skaber ro hos Norwegian

Norwegian er kommet til enighed med de skandinaviske piloter om en ny treårig overenskomst, og undgår dermed en konflikt, som det var tilfældet i 2015.

Boeing overvejer at genoptage 767-produktion

Ifølge amerikanske luftfartsanalytikere kan Boeing være tæt på at genoptage produktionen af det tomotorers langdistancefly Boeing 767-300ER.

Dyr sommer for Norwegian

Trods massiv indleje af reservefly havde Norwegian omkring 15.000 forsinkelser og 300 aflysninger i tredje kvartal, og det kostede tilsammen en halv milliard kroner.

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.