Norwegian Boeing 737MAX (Foto: Norwegian)

Første MAX-fly til Norwegian forsinket

Norwegian får først sit første Boeing 737MAX-fly i slutningen af juni. Det påvirker opstarten af 12 nye USA-ruter.

Faren har luret længe i horisonten i takt med at leveringen af Norwegians første Boeing 737MAX-fly igen og igen er blevet udskudt og dagen for deres planlagte første flyvning kom nærmere og nærmere.

Og nu har Boeing så bekræftet overfor Norwegian, at man ikke når at levere MAX-flyet før i slutningen af juni. Det fortæller en talsmand fra Norwegian til Flightglobal.

Dermed må Norwegian trække på sine almindelige Boeing 737-800 fly til at åbne 12 nye transatlantiske ruter fra Belfast, Bergen, Cork, Dublin, Edinburgh og Shannon til de tre små lufthavne Hartford, Newburgh og Providence mellem Boston og New York på USA’s østkyst fra den 15. juni.

For at kunne nå over ”dammen” i ét hug er Norwegian dog nødt til at begrænse antallet af passagerer på hver flyvning fra de normale 189 til omkring 150 passagerer på Boeing 737-800 flyene.

Det asiatiske selskab Malindo Air har opereret de to første Boeing 737MAX-fly siden midten af maj og efter planen skulle Norwegian have haft det tredje fly fra MAX-produktionslinjen leveret i maj. Men en række problemer med motorerne har forsinket testflyvningerne. Det er dog uvist hvorfor Boeing først kan levere flyet til Norwegian i slutningen af juni.

Flyve væsentligt længere
Så snart det første MAX-fly bliver leveret, vil det blive indsat på de nye ruter mellem sekundære destinationer i Nordeuropa og USA’s østkyst. Norwegian har bestilt i alt Boeing 737MAX-fly og skal efter planen modtage i alt seks MAX’ere i år. MAX-flyet har plads til samme antal passagerer som de normale Boeing 737-800 fly, men kan flyve væsentligt længere. Og derfor ser Norwegian store muligheder for at bruge flyene til at åbne ruter, hvor der ikke er tilstrækkelig efterspørgsel til at fylde større traditionelle langdistancefly.

Det er ikke første gang Norwegian må starte langdistanceruter uden de fly, som man havde planlagt at bruge. Således måtte selskabet i 2013 åbne sine allerførste langdistanceruter fra Oslo og Stockholm med indlejede ældre Airbus-fly fra et portugisisk flyselskab og ikke de spritnye Boeing 787 Dreamliner-fly, som det var planen at anvende. Leveringen af Dreamliner-flyene var nemlig forsinket på grund af det omkring tre måneder lange flyveforbud, som alle Dreamliner-fly var ramt af i foråret 2013.

 

Relaterede artikler:

Første Norwegian Boeing 737 MAX

Boeing overvejer ny og større 737MAX

Første flyvning med Boeing 737 MAX

Amerikansk lufthavn jubler over nye Norwegian-ruter

Norwegian lancerer tre nye USA-destinationer

x

Læs Også

TUI Nordic klar med Boeing 737 MAX

Det skandinaviske charterflyselskab TUIfly Nordic bliver et af de første selskaber i Europa til at tage Boeing 737 MAX i brug.

Norwegian dobbelt dagligt fra København til Berlin

Først valgte Norwegian at lukke ruten mellem København og Berlin, og nu øger selskabet i stedet til to daglige afgange fra februar 2018.

Norwegian indsætter 737 MAX på København-ruter

Boeing 737 MAX-8 bliver om kort tid fast inventar på to Norwegian-ruter til og fra København.

Tre af 20 Norwegian-Dreamlinere på jorden

Norwegian har i de seneste dage haft store udfordringer på langdistanceruterne, da tre langdistancefly står på jorden med skader og tekniske problemer.

Ny pilotaftale skaber ro hos Norwegian

Norwegian er kommet til enighed med de skandinaviske piloter om en ny treårig overenskomst, og undgår dermed en konflikt, som det var tilfældet i 2015.

Boeing overvejer at genoptage 767-produktion

Ifølge amerikanske luftfartsanalytikere kan Boeing være tæt på at genoptage produktionen af det tomotorers langdistancefly Boeing 767-300ER.