Boeing 747-400 fra KLM under landing i Hong Kong International Airport (Foto: Aero Icarus | Creative Commons 2.0)

KLM-jumbojet landede midt under tyfon

Piloterne på et Boeing 747-fly fra KLM landede jumbojetten i Hong Kong, alt imens tyfonen Hato rasede med vindhastigheder op til 113 kilometer i timen.

Det kan lyde som en hasarderet – og relativt risikabel – manøvre, men ikke desto mindre er det den skinbarlige virkelighed.

Et Boeing 747-400-fly med registreringen PH-BFR havde onsdag formiddag hovedrollen i en yderst opsigtsvækkende hændelse i Hong Kong International Airport. Det skriver kinesiske South China Morning Post.

Flyet fra hollandske KLM havde været over 10 timers undervejs på ruten KL887 fra Amsterdam-Schiphol, og selv om tyfonen Hato rasede i området omkring den asiatiske lufthavn, valgte flyets piloter – som de eneste i en fem timer lang periode – at foretage en landing klokken 10:33. Også selv om vindhastighederne var mellem 80 og 113 kilometer i timen, og myndighederne havde rapporteret om en kategori 10-storm – den værste på skalaen.

Dumdristigt – eller godt arbejde?
Landingen i Hong Kong har skudt en større debat i gang på sociale medier og på det velanskrevne luftfartsforum Airliners.net. Var det en dumdristig beslutning at lande flyet under de farlige vejrforhold, eller var det ganske enkelt dygtigt pilotarbejde? Meningerne er mange, men for sagens hovedaktør, KLM, er der ingen tvivl om, at piloterne valgte rigtigt.

”Sikkerhed er vores højeste prioritet, og det kompromitterer vi aldrig. KLM-flyet landede, før vinden nåede sit højdepunkt,” lyder det i en erklæring fra flyselskabet.

KLM skriver desuden, at piloterne ikke have problemer med at lande flyet, og at der var tanket ekstra brændstof i tilfælde af, at flyet måtte omdirigeres til en anden lufthavn.

Myndighederne vurderede tyfonen Hato – opkaldt efter det japanske ord for due – som en kategori 10-storm i tidsrummet fra klokken 09:10 til 14:10, og KLM-jumbojetten landede som det eneste fly i Hong Kong under den fem timer lange periode. Stribevis af afgange til og fra lufthavnen blev aflyst, og nogle flyselskaber valgte at lande i en anden lufthavn.

Et fly fra Ethiopian Airlines var sekunder fra touchdown i Hong Kong, men her valgte piloterne at afbryde landingen og i stedet flyve til Xiamen i Kina. Kun 400 fly var planlagt til at lande eller starte onsdag fra Hong Kong, og det var 65 procent færre end til daglig.

”Det var ikke hasarderet”
Tyfonen resulterede i noget nær det værste vejr, lufthavnen i Hong Kong har oplevet siden åbningen i juli 1998. Piloterne på KLM-flyet var dog imidlertid så begunstigede, at de kunne lande i direkte modvind og dermed undgå kraftig sidevind.

Hong Kong-piloten, Jeremy Tam Man-ho, fortæller – ifølge South China Morning Post – at den største udfordring ved landingen først opstod på jorden.

”Det ville have været svært at lande, hvis flyet havde haft sidevind. Det egentlige problem var efter landingen, hvor man skulle have folk til at være klar med jetbroerne og åbne flyets døre. Hvis vinden er alt for stærk, er det muligt, at man slet ikke kan åbne dørene,” forklarer han.

Ifølge Jeremy Tam Man-ho var sigtbarheden i området 1,7 kilometer, og der var mellem 500 og 800 meters sigt på selve landingsbanen.

”Der var ingen grund til ikke at prøve at lande. Det var ikke en hasarderet beslutning,” siger han.

KLM-brev til passagererne
Passagerne om bord på rute KL887 var på forhånd gjort opmærksom på, at flyet muligvis ville blive nødt til at lande i en anden lufthavn end Hong Kong. Det redegjorde KLM for i en skrivelse til passagererne inden afgang, og CHECK-IN.dk er i besiddelse af en kopi af dette brev.

”Den tropiske storm Hato i Hong Kongs lufthavn kan gøre det svært for fly at lette og lande. Din sikkerhed er altid vores hovedprioritet, og det kan betyde, at det vil være sikrere for flyet at blive dirigeret til en anden lufthavn i nærheden,” lyder det – og fortsætter:

”Vi er klar over, at skulle flyet blive omdirigeret, vil det være ubelejligt for dig. Vi er meget bevidste om, at du regner med, at vi får dig frem til din destination i tide. Vær venlig at acceptere vores beklagelse for denne mulige forstyrrelse af din rejse.”

Vejrforholdene i Hong Kong International Airport er normalt kendt for at være udfordrende på grund af lav vindstyrke, hvilket kan betyde, at en markant ændring i vindretning eller –hastighed kan påvirke landing eller take-off. I samme stil kan turbulens være udfordrende for piloter ved indflyvning.

Passagerer skadet af turbulens
Det er ikke første gang, KLM er impliceret i en opsigtsvækkende historie fra Hong Kong. Den 4. juni 2017 – også på rute KL887 og med PH-BFR – fløj Boeing 747-flyet ind i alvorlig turbulens i en højde af 8.900 meter og cirka 30-40 minutter før landing. Den hårde turbulens varede omkring tre-fire sekunder, og passagerer blev kastet op i kabinens loft og ned på gulvet, skriver Aviation Herald.

Flyets besætning meddelte kontroltårnet i Hong Kong, at der var kvæstede passagerer ombord, og at der skulle være lægepersonale klar ved gaten. Flyet landede sikkert på bane 25R, og ud af i alt ni kvæstede passagerer blev otte kørt til hospitalet med kvæstelser– herunder seks passagerer og to besætningsmedlemmer.

Alt ombord på flyet, der ikke var spændt fast, blev kastet mod loftet og tilbage mod gulvet. Skiltet med sikkerhedsbæltet var ikke tændt, da turbulensen begyndte, og det blev ikke tændt efterfølgende. Flyet returnerede til Amsterdam-Schiphol med fire timer og 20 minutters forsinkelse.

 

Relaterede artikler:

SAS forsøger at undgå supertyfonen Haima

Flyselskab trodsede kraftig tyfon

Aflysninger fra Danmark som følge af tropisk orkan

Sådan oplevede CPH´s trafikchef orkanen

SAS holder høj punktlighed trods orkanen

x

Læs Også

Samarbejdsproblemer i Air France-KLM

Et hollandsk tv-program er kommet i besiddelse af en fortrolig rapport, hvor 50 interviewede mellemledere hos Air France og KLM skyder på hinanden.

Billund skriver historie sammen med KLM

Billund Lufthavn er en af 13 europæiske lufthavne, der officielt kommer til at tage afsked med en flytype, som KLM har benyttet igennem de seneste 15 år.

KLM øger på Aalborg og København

Som et led i en større nordisk oprustning vil KLM fremover have fire Aalborg-flyvninger året rundt og større kapacitet på sin CPH-rute.

Her rejser danskerne hen

Tre aktører i rejsebranchen har opgjort hvor danskerne rejste hen og rejser hen - og kom frem til nogenlunde samme resultat.

Punktligt og rimeligt med KLM til Aalborg

ANMELDELSE: KLM via Amsterdam til Aalborg er et godt og strømlinet produkt, der levede op til forventningerne.

Ryanair tilbyder konge job

Den hollandske konge har i 21 år fløjet hemmeligt for KLM. Nu tilbydes han at flyve for Ryanair.