Mere intelligent prissætning hos SAS

SAS har opgraderet sit værktøj til styring af billetindtægter ved at migrere til et af topprodukterne fra Amadeus. Koncernchef Rickard Gustafson afviser dog, at Amadeus-værktøjet er årsag til fremgangen i indtægterne.

SAS har igennem de senere måneder formået at øge billetindtægterne betydeligt, hvilket kunne aflæses i kvartalsrapporten for andet kvartal, der blev præsenteret i sidste uge.

Ifølge SAS er antallet af rejsende på Plus-billetter steget med omkring 15 procent i forhold til samme periode sidste år, hvilket i konkrete tal svarer til 158.000 flere passagerer på de dyrere billetter.

Umiddelbart kunne man forledes til at tro, at det er et styrket arbejde med Revenue Management, der har fået kunderne til at “købe op“. SAS har netop afsluttet migrationen til Amadeus Altéa Revenue Management Suite, der skal skabe en mere præcis og intelligent prissætning af flyselskabets billetter.

Det afvises dog af koncernchef Rickard Gustafson.

“Vi har investeret i vort kommercielle udbud med øget fleksibilitet og opgraderede servicetilbud. Summen af det hele er, at vores passagerer er villige til at købe vort Plus-produkt. Teknologiske værktøjer har ikke været med til at flytte vores passagerer til Plus-produktet,“ slår Rickard Gustafson fast over for CHECK-IN.dk.

Vil forhindre “buy-down“
Ikke desto mindre har Amadeus i sidste uge sammen med SAS benyttet lejligheden til at fremhæve den succesfulde migration af SAS til Altéa Revenue Management Suite.

“I dag tynges netværksflyselskaber af komplekse IT-løsninger til revenue management og buy-down-effekten i forsøget på at få kontrol over indtægterne. Vi er derfor glade for sammen med Amadeus at have udviklet en løsning, der kan tackle disse udfordringer og som er fuldt integreret med vores andet Altéa-system. Migrationen til Amadeus Altéa Revenue Management blev gennemført helt uden problemer og danner grundlaget for optimering af prissætning af bde fly- og i fremtiden – også tillægstjenester,“ siger Tobias Jönsson, der er direktør for Revenue Management hos SAS.

Amadeus-produktet er særligt udviklet med henblik på at overvinde “buy-down“ effekten, som er den største enkelte kilde til mistede indtægter for netværksflyselskaber. Udviklingen og den omfattende migration blev igangsat i 2013, hvor SAS overflyttede omkring 20 medarbejdere til et nyt kompetencecenter hos Amadeus i København. Siden har SAS og Amadeus parallelt arbejdet på at styrke revenue management-værktøjerne.

“Amadeus har de rette forudsætninger for at levere denne unikke løsning til revenue management som følge af vores evne til at udnytte mere præcise og komplette data fra Amadeus Altéa-platformen i kombination med eksterne kilder og omfattende realtidsdata fra flyselskabet selv. Løsningens komplette design muliggør en højere grad af automatisering og indebærer, at SAS nu kan sætte korrekte priser på relevante tilbud for rejsende og automatisk registrere, når rejsende også køber tillægstjenester,“ forklarer Julia Sattel, der er direktør for Airline IT hos Amadeus.

Med løsningen har SAS mulighed for at identificere nye muligheder for øgede indtægter gennem eksempelvis dynamisk prissætning og tillægstjenester.