Amadeus overtager SAS-ansatte til nyt center

Over 20 tidligere SAS-medarbejdere skal arbejde for Amadeus i et nyt center i København. Samtidig bliver SAS de første til at tage et nyt Amadeus-system i brug.

Amadeus etablerer nu et helt nyt kompetencecenter i København, der skal arbejde med it-systemer til luftfartsselskabers indtægtsstyring, det såkaldte revenue management. Mere end 20 tidligere medarbejdere fra SAS, hvoraf mange er blandt verdens førende eksperter inden for deres specifikke område, kommer til at arbejde på centret.

”Jeg vil gerne sige velkommen til de SAS-medarbejdere, som snart bliver en del af vores virksomhed, og som vil gøre det muligt for vores kunder at drage fordel af deres enestående kompetence på dette område. Jeg tror, at vores fælles ressourcer, innovative tiltag og enestående ekspertise vil hjælpe os med at skabe indtægter, muliggøre omkostningsreduktioner og højne produktiviteten for vores kunder,” siger Julia Sattel, Senior VP, Airline IT hos Amadeus.

At Amadeus overtager SAS’ eksperter inden for revenue management og opbygger et nyt kompetencecenter omkring dem, er resultatet af en ny aftale mellem Amadeus og SAS.

Lanceringspartnere
Den indebærer også, at parterne indleder et langsigtet, strategisk samarbejde. Senere på måneden vil SAS og datterselskabet Widerøe blive lanceringspartnere til Amadeus’ næste generation af løsningen Altéa Revenue Management. Flyselskabet vil migrere fra sin internt udviklede løsning Origin & Destination Revenue Management System (ODRMS) til Amadeus’ nye løsning i begyndelsen af 2015. Otte flyselskaber anvender allerede en ældre generation af Amadeus’ integrerede løsning til revenue management og passagerservice.

SAS var blandt de første flyselskaber, der i begyndelsen af 90’erne implementerede systemer og processer til revenue management baseret på origin & destination, og er et af de førende flyselskaber på området. Denne ekspertise vil nu blive kombineret med Amadeus’, hvor mere end 400 medarbejdere allerede arbejder med løsninger inden for revenue management og inventory. Samarbejdet kommer ikke kun til at gavne alle brugere af Altéa, men vil også bane vej for flere innovationer i fremtiden.

”Hos SAS har vi en lang og dokumenteret historie med innovation inden for revenue management, og som virksomhed har vi uden tvivl et af branchens højeste afkast som følge af vores banebrydende origin & destination-baserede arbejdsmetode. Vi er overbeviste om, at Amadeus’ nye løsning til revenue management vil hjælpe os til yderligere at styrke vores førende position på området. Vi glæder os også over etableringen af Amadeus’ kompetencecenter, som vil fokusere på indtægtshåndtering, og ser frem til at samarbejde med Amadeus med det formål at dele fordelene ved vores fælles satsning inden for revenue management med andre flyselskaber, som anvender Altéa,” siger Magnus Rosén, Vice President Revenue Management Systems SAS Group IT.