Motordele fra AF066 lokaliseret af helikopter fra Air Greenland. (Foto: AIB Denmark / Air Greenland)

Motorrester fra A380-fly fundet på Grønland

I et øde område på Grønland er der blevet lokaliseret rester fra den motor, der i forrige weekend totalhaverede på et Airbus A380-fly fra Air France.

Rester lokaliseret af en helikopter fra Air Greenland kan vise sig at få stor betydning.

Et Air France-fly af typen Airbus A380 var forrige søndag afsted på en flyvning fra Paris Charles de Gaulle til Los Angeles på rutenummer AF066, da den ene af flyets fire motorer pludselig totalhavarerede i luften omkring 370 kilometer sydøst for Nuuk. Flyet foretog herefter en sikkerhedslanding i Goose Bay Airport i Canada. Havariet, hvor motorens turbineblade og motorskjold blev revet af, var en af sidste uges mest omtalte historier i luftfarten.

Efterforskerne på sagen melder ifølge BBC, at man har fundet rester fra motoren i et øde område omkring 150 kilometer sydøst for byen Paamiut i det sydvestlige Grønland. Data fra flyets sorte bokse har afsløret, hvor motorhavariet skete, hvorefter der i onsdags blev sendt en helikopter fra Air Greenland afsted for at afsøge området. Og eftersøgningen gav således pote.

Dansk hjælp i undersøgelsen
Den franske havarikommission, Bureau d’Enquêtes et d’Analyses (BEA), er hovedundersøger på motorhavariet, mens den danske havarikommission yder assistance til BEA i form af blandt andet eftersøgning af motordele over Grønland.

”Den danske havarikommission er i gang med at lokalisere og bjærge dele fra motoren, hvilket sker i tæt dialog med BEA. Selve den praktiske opgave med at lokalisere og bjærge dele sker i samarbejde med Air Greenland A/S. Lokalisering og bjærgning af dele sker ved brug af helikoptere,” siger Martin Puggard, der er chef i Havarikommissionen, til CHECK-IN.dk.

“Vi kan på nuværende tidspunkt ikke udtale os om, hvilke dele der er lokaliseret og bjærget. Vi kan dog oplyse, at bjærgning og yderligere eftersøgning af dele vil fortsætte en periode endnu.”

BEA har den ledende rolle i undersøgelsen af hændelsen, selv om Danmark ifølge ICAO-reglerne har undersøgelsesforpligtigelsen, eftersom havariet skete i grønlandsk luftrum. Havarikommissionen i Danmark har imidlertid delegeret undersøgelsen til den franske havarikommission, fordi Frankrig er flyets registreringsland, flyoperatørens hjemland, flyets designland og flyets fabrikationsland samt at det ikke længere er på grønlandsk eller dansk territorium.

Mens den danske havarikommission leder efter rester fra motoren, fortsætter BEA med at undersøge og analysere data fra flyets to sorte bokse, der kan være med til at give svar på årsagen til hændelsen.

‘Stort boom’ fra motor
Passagerer på A380-flyet har efter hændelsen forklaret, at der var et ’stort boom’ efterfulgt af rystelser i omkring 30 sekunder, før motoren satte ud. En passager ved navn David Rehmar, der er tidligere flymekaniker, har fortalt til BBC, at han mener, havariet skyldtes en fejl i motorens turbineblade.

Airbus-flyet med 496 passagerer og 25 besætningsmedlemmer ombord blev omdirigeret til Goose Bay Airport i regionen Labrador i det østlige Canada, hvor det to timer senere uden problemer landede med tre motorer i drift.

 

Relaterede artikler:

Motorhavari på A380-fly over Grønland

Havarikommissionen trækker sig fra A380-undersøgelse

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

Air Greenland-fly hjælper privatfly i nød

 

x

Læs Også

Første JOON-langdistanceruter præsenteret

Air France har offentliggjort de to første langdistanceruter med det nye JOON-selskab, og senere på ugen kommer yderligere to nye Air France-destinationer.

A380-fly landede i tre forsøg

Et Airbus A380-800-fly fra Emirates foretog en såkaldt ’go around’ fra 122 meters højde i en afstand af hele 15 kilometer fra landingsbanen i Moskvas Domodedovo-lufthavn.

Piloter kritiserer navn på nyt Air France-flyselskab

Piloterne hos Air France er vrede over navnet på flyselskabets nye datterselskab, JOON, som, de mener, er helt ude af trit med den franske identitet.

Hifly får A380´ere

Norwegians faste vikarfly-leverandør kommer til at beskæftige to A380-fly, men det er endnu uklart, hvorfra flyene stammer.

Første A380 sat på jorden

Singapore Airlines har taget et 10 år gammelt A380-fly ud af drift, og det skal nu tilbageleveres til leasinggiveren og kan risikere at skulle bruges som reservedele.

Flyselskaber ændrer flyveruter efter missiltest

Flere europæiske flyselskaber har ændret flyveruterne til Japan, efter at et passagerfly fra Air France passerede tæt forbi nedslagsstedet fra et nordkoreansk ICBM-missil.