Go2Sky-besætning foran Norwegians Boeing 737-800 med registreringen LN-NII. (Arkivfoto: Go2Sky.com)

Norwegian-fly opereres af slovakisk flyselskab

Man kan ikke være sikker på, at et fly i Norwegian-bemaling opereres af det norske lavprisflyselskab og dets egne piloter.

Hos SAS kan man komme ud for at flyve med Cimber, CityJet, Flybe eller Jet Time, hvis man går om bord i et fly af typen ATR72-600 eller Bombardier CRJ900. Disse flyselskaber producerer flyvninger for SAS på en række indenrigsruter og regionale ruter under en såkaldt wetlease-kontrakt. Flyet er ejet eller leaset af operatøren og er malet i SAS-farverne, mens operatøren også sørger for besætning, vedligeholdelse og forsikring.

En lidt anderledes konstruktion benytter Norwegian for et enkelt fly. Der er tale om Boeing 737-800 flyet med registreringen LN-NII, der samtidig flyver med J.C.H. Ellehammer som halehelt. Flyet blev leveret til Norwegian den 15. december 2014, men har siden den 7. juni i år været opereret af det slovakiske flyselskab Go2Sky Airlines.

Flyet er malet i Norwegian-farver, men et skilt ved siden af indgangsdøren gør opmærksom på, at flyet er opereret af Go2Sky, hvilket også fremgår af sikkerhedsinstruktionerne i stolelommen.

Skal afhjælpe pilotmangel
Konstruktionen med et Norwegian-fly og slovakiske piloter kommer ind under begrebet damp-lease. Go2Sky har lejet selve flyet af Norweigan og varetager driften heraf, selvom det flyver i Norwegians farver. Herefter har Go2Sky valgt at operere flyet på vegne af Norwegian, således at det slovakiske flyselskab bemander cockpittet og varetager vedligeholdelse, mens Norwegian har eget kabinepersonale om bord.

“For at sikre, at alle vores passagerer kommer frem til deres destination, fik vi behov for ekstra mandskabskapacitet. Vi har derfor indgået en aftale, hvor vi har fået tilgang af ekstra piloter udefra, mens kabinepersonalet på flyet er norsk,” forklarer Norwegians informationschef i Danmark, Daniel Kirchhoff, om den noget særegne konstruktion.

Hos Norwegian ønsker man ikke at kommentere på, om det er en løsning, som selskabet fremover vil benytte i større omfang, hvis den omfattende pilotmangel i markedet fortsætter.

“Det er altid Norwegians ønske, at vi benytter egne fly og eget mandskab. Det allervigtigste for os er imidlertid, at vi sikrer, at passagererne kommer frem til deres destination. I tilfælde af, at vi har behov for ekstra kapacitet, er vi glade for at tilbyde de rejsende vores kendte koncept samt eget kabinepersonale,” lyder det fra informationschefen.

 

Relaterede artikler:

Norwegian brugte 400 mio. kroner på vikarfly

Gensyn med Go2Sky i Københavns Lufthavn

Norwegian lejer ældre slovakisk fly

Konkurrenter hjælper Norwegian