Leif Burlin var passager nummer én million på Norwegians langdistanceflyvninger til og fra CPH. Foto: Norwegian.

Norwegian runder skarpt hjørne i CPH

Fredag kunne Norwegian byde passager nummer én million på sine langdistanceflyvninger fra Københavns Lufthavn velkommen.

På godt 3,5 år har Norwegian transporteret én million passagerer på sine langdistanceflyvninger til og fra Københavns Lufthavn. I november 2013 havde Norwegian sin første interkontinentale flyvning fra København, hvor turen gik til Fort Lauderdale, Florida. I dag har selskabet otte langdistanceruter mellem København og USA og Asien. Og fredag rundede man passager nummer én million på de flyvninger.

”Det er en milepæl for os, at vi har haft én million langdistancepassagerer i København. Vi har løbende ekspanderet vores rutetilbud, så vi i dag har otte ruter til USA og Asien, og vi mærker tydeligt, at danskerne sætter pris på komfortable flyvninger til en lav pris,” siger Thomas Ramdahl, kommerciel direktør i Norwegian.

Flere amerikanere
Det er dog ikke kun danskere og skandinavere, der fylder sæderne ud på de Boeing 787 Dreamliner-fly, som Norwegian anvender på sine ruter fra CPH til de oversøiske destinationer.

”Videre er vores ruter mellem USA og København rigtig godt fyldt op af amerikanske turister, der benytter sig af muligheden for billige billetter til Danmark for at opleve Københavns gastronomi, design og seværdigheder. Gennemsnitligt ligger vi på godt 30 procent amerikanske rejsende på langdistanceflyvningerne, men særligt på vestkystruterne ser vi helt op til 50 procent amerikanere. Norwegian ser et stort potentiale i at bringe flere amerikanere og andre turister til Danmark, hvilket direkte skaber både vækst og arbejdspladser,” siger Thomas Ramdahl.

Passager nummer én million var danske Leif Burlin, der sammen med sin kone Mona var på vej til Los Angeles fredag eftermiddag. Leif Burlin blev belønnet med en rejse t/r for to på en valgfri langdistancerute fra København.

Billet ind på Singapore
Ruterne fra Københavns Lufthavn til USA og Asien kan meget vel blive suppleret af en rute til Sydamerika. I forbindelse med sin entré på det argentinske marked, hvor selskabet agter at flyve både indenrigs- og udenrigsflyvninger, har Norwegian søgt de argentinske myndigheder om lov til at flyve mellem Buenos Aires og København.

Desuden lobbyer selskabet hårdt for at få indgået nye skandinaviske luftfartsaftaler med Rusland, som vil give Norwegian mulighed for at overflyve Rusland. Det kan selskabet ikke i dag – bortset fra en særtilladelse på en enkel rute. Det blokerer for en lang række ruter mellem Skandinavien og Asien, som Norwegian ellers gerne vil åbne. Norwegian har blandt andet allerede lagt billet ind på landingstilladelser i Københavns Lufthavn til at kunne åbne en rute til Singapore.

Realisere globale strategi
Norwegian lancerede sin første langdistancerute mellem Oslo og New York i maj 2013. I takt med, at selskabet får leveret flere splinternye Boeing 787 Dreamliner, er antallet af nye interkontinentale ruter steget, hvilket viser, at selskabet er i færd med at realisere sin globale strategi. I dag har Norwegian 52 ruter mellem Europa og USA, hvilket er flest af alle europæiske flyselskaber. Desuden er nye europæiske baser og nye ruter til blandt andet Singapore og Seattle annonceret.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil flyve fra Argentina til Danmark

Norwegian vil flyve langt fra Rom

Norwegian klar til at åbne skandinaviske Singapore-ruter

Norwegian vil have flere USA-ruter fra CPH

Norwegian må vente med skandinaviske Asien-ruter

Milepæl for Norwegians langruter i CPH

Fort Lauderdale første Norwegian-destination fra CPH

x

Læs Også

Vækst i CPH-rutetrafik er gået i stå

I to måneder i træk har der været færre rejsende med rutefly fra Københavns Lufthavn i forhold til samme periode året før, og det betyder, at væksten i dette segment er gået i stå.

Flyselskaber vil have gennemsigtighed

Flyselskaberne betaler årligt mere end 600 mio. kroner i security-afgifter til Københavns Lufthavn, og nu ønskes der en større gennemsigtighed.

CPH: Savner lige konkurrencevilkår

Københavns Lufthavn mener, at det giver en skæv konkurrencesituation, at lufthavnen selv skal afholde omkostninger til sikkerhedskontrol, mens det i andre lande er en statsopgave.

Græsk flyselskab øger til København

Fra sommeren 2018 øger Aegean Airlines kapaciteten med 25 procent mellem Athen og København.

Papirarbejde holder nye Norwegian-fly på jorden

Trods kapacitetsmæssige udfordringer har tre splinternye Boeing 737 MAX 8-fly i nogle uger stået på jorden i Oslo Lufthavn uden at kunne blive sat i kommercielle drift.

CPH: Regulering fører ikke til den ønskede vækst

Københavns Lufthavn sluttede første halvår med et solidt overskud, men CPH mener, at kravet til regulering ikke vil føre til den ønskede vækst, tilgængelighed og beskæftigelse.