Menzies Aviation gør klar til at laste håndbagage i lastrummet på Norwegian-fly (Privatfoto)

Norwegian: Uacceptabel håndtering af bagage

En privat videooptagelse fra Oslo Lufthavn viser lastearbejdere fra handlingselskabet Menzies Aviation smide rundt med håndbagage, der skal i lastrummet på et Norwegian-fly.

Selvom man hos Norwegian køber og betaler for et udvalgt sæde i kabinen, har man ikke betalt for plads i hattehylden over sædet. Derfor kan man risikere, at der ikke er plads til håndbagagen, hvis man går ombord i flyet som en af de sidste passagerer.

I den slags situationer bliver man som passager bedt om at aflevere bagagen forrest i flyet, hvorefter lastearbejdere fra handlingselskabet vil sørge for, at håndbagagen kommer i lastrummet.

CHECK-IN.dk har fået tilsendt en privat videooptagelse, der viser lastearbejdere fra handlingselskabet Menzies Aviation i Oslo Lufthavn smide håndbagage under flyet, så det hurtigt kan komme i lastrummet. Vi har forelagt videooptagelsen for Norwegian, der naturligvis ikke er stolte af situationen.

“Dette konkrete tilfælde er en fuldstændig uacceptabel håndtering af vores passagerers bagage og på ingen måde i tråd med vores retningslinjer. Denne video vil med det samme blive fremlagt for vores handlingagent i Oslo,” siger kommunikationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Ingen forsikringsdækning
I dette tilfælde er det Norwegian, der bliver udstillet, men der er givetvis jævnligt mange af den slags tilfælde hos flyselskabernes handlingagenter, da produktet og kvaliteten aldrig er stærkere end det svageste led.

“Norwegian flyver mere end 30 millioner passagerer årligt og får sjældent tilbagemeldinger som denne. Vi værdsætter dog altid feedback fra vores passagerer i sådanne situationer og arbejder kontinuerligt med at sikre, at vores samarbejdspartner altid lever op til vores standarder for bagagehåndtering,” understreger kommunikationschefen.

Et særligt forhold omkring problematikken med håndbagage i lastrummet er, at forsikringsselskabernes bagagedækning har en klausul om, at særligt udstyr kun er dækket, hvis det medbringes som håndbagage.

Der står typisk i forsikringsbetingelserne, at PC/-udstyr, tablets, GPS/-udstyr, smykker, ure, briller, solbriller, dykkercomputere, mobiltelefoner, fotoudstyr, videoudstyr, samt audioudstyr, herunder transportable musikafspillere, alene er dækket, såfremt disse medtages som håndbagage.

Derfor kan det blive en kostbar affære, hvis disse effekter anbringes i lastrummet og bliver beskadiget ved en hårdhændet behandling fra lastearbejderne.

 

Relaterede artikler:

Norwegian: Ingen planer om skandinavisk handlingselskab

Menzies vinder fortsat frem i CPH

180 Menzies-ansatte i CPH

Aviator-ansatte kan overtages af Menzies

3F: Tag en tudekiks, Norwegian

x

Læs Også

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.

Ny hæder til Norwegian

Norwegian er i London blev kåret som årets flyselskab ved det anerkendte CAPA Global Aviation Summit.

Norwegian og Ryanair har stoppet drøftelser

Billet- og bookingsamarbejdet mellem Norwegian og Ryanair bliver ikke til noget. Forholdet mellem de to selskaber er kølnet betydeligt.

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde

EasyJet-passagerer kan fremover flyve oversøisk med Norwegian fra London Gatwick og overvejer at åbne op for noget tilsvarende i andre europæiske lufthavne.