3F: Tag en tudekiks, Norwegian

Norwegians angreb på fagforeningerne i Københavns Lufthavn tilbagevises af 3F. Vi forhindrer ikke nye handlingselskaber i at komme til CPH, lyder budskabet.

Det norske lavprisselskab hævdede i sidste uge på CHECK-IN.dk, at det er fagforeningernes trang til at diktere alt, der afholder nye handlingselskaber fra at etablere sig i Københavns Lufthavn.

”Fagforeningerne i Københavns Lufthavn er stærke og ønsker at diktere alting. Og det afholder de udenlandske handlingselskaber fra at gøre deres entré i København,” fastslog Norwegians chef for ground handling og in-flight service, Bjørn Erik Barman-Jenssen, i sidste uge over for CHECK-IN.dk.

Men den beskrivelse af virkeligheden kan man ikke genkende hos fagforeningen 3F, der organiserer bagagemedarbejdere hos handlingselskaberne i Københavns Lufthavn.

”Det må bero på en misforståelse, og jeg synes Norwegian burde tage en tudekiks. Vi melder i hvert fald hus forbi og kan ikke genkende beskrivelsen,” siger formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen.

Ejet af ærkerivalen
Københavns Lufthavn har i dag tre handlingselskaber, Copenhagen Flight Services (CFS), Novia og SAS Ground Handling. Men da CFS og Novia har samme ejer og da CFS er et meget lille selskab med kun to kunder i CPH GO-fingeren, er der reelt kun Novia og SAS Ground Handling at vælge imellem for flyselskaberne.

Og flyselskaber som Norwegian hverken kan eller vil vælge SAS Ground Handling, da det er ejet af ærkerivalen SAS. Derfor er der reelt ikke det store valg, sådan som situationen er i dag. Og dermed adskiller Københavns Lufthavn sig fra Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda, hvor der er henholdsvis tre og fire handlingselskaber.

Meget imødekommende
Henrik Bay-Clausen forklarer, at fagforeningen før i tiden har haft møder med flere handlingselskaber, som så på muligheden for at etablere sig i København.

”De var alle sammen meget imødekommende og indstillede på at samarbejde og betale den overenskomstmæssige løn,” fortæller Henrik Bay-Clausen.

I 2011 var 3F således blandt andet i dialog med det tyrkiske handlingselskab Havas, der var tæt på at etablere sig i Københavns Lufthavn.

”De valgte så i sidste øjeblik at gøre noget andet. Men det var ikke os, der skræmte dem væk,” understreger Henrik Bay-Clausen.

Han peger også på, at 3F har en god dialog med handlingselskabet Swissport, som har en mindre handlingoperation i Københavns Lufthavns fragtområde, ligesom 3F havde overenskomst med handlingselskabet Menzies, indtil det trak sig ud af Københavns Lufthavn efter Cimber Sterlings konkurs i maj 2012.