Norwegian-vækst gav ikke gevinst

Stor stigning i omsætningen smittede ikke af på indtjeningen hos Norwegian i andet kvartal, hvor enhedsomkostningerne steg. Det blev straffet af investorerne.

Den økonomiske gevinst på bundlinjen hos Norwegian står ikke mål med væksten på toplinjen. For mens selskabets omsætning i andet kvartal steg med 17 procent i forhold til samme kvartal sidste år, så faldt nettoresultatet med syv procent til 861,5 mio. norske kroner. Det viser det regnskab for andet kvartal, som Norwegian offentliggjorde torsdag.

Det vil altså sige, at mens omsætningen voksede gevaldigt og nåede knap 7,8 mia. norske kroner, så fik Norwegian ikke økonomisk gevinst af ekspansionen. Faktisk tværtimod. Andet kvartals overskud var desuden ikke nok til at kompensere for det store negative resultat i årets første kvartal. Det betyder, at Norwegian samlet set har haft underskud i første halvår af 2017.

Desuden er selskabets enhedsomkostninger steget med ni procent til 0,43 norske kroner i forhold til samme kvartal sidste år. Fraregnet omkostningerne til brændstof, så steg enhedsomkostningerne med syv procent til 0,33 norske kroner.

Brug for ekstra hænder
Norwegian peger selv på tre faktorer som hovedårsagen til det dårlige resultat. For det første er priserne på flybrændstof begyndt at stige igen. Og selvom man opererer nogle af verdens nyeste og mest brændstofvenlige fly, så har det stor indvirkning, når man sætter så mange nye fly i drift, som Norwegian i øjeblikket gør måned efter måned. Alene i andet kvartal er én Boeing 787 Dreamliner, otte nye Boeing 737-800 og to nye Boeing 737 MAX-fly indfaset i flyflåden.

For det andet bruger Norwegian mange penge på at lease vikarfly ind fra andre flyselskaber. Selskabets trafikprogram er nemlig skruet så hårdt sammen, at der ikke skal mangle særligt mange piloter eller stewardesser, før selskabet er nødt til at hente kapacitet ind udefra. Og selv uden syge piloter er der brug for ekstra ”hænder” for at håndtere sommertravlheden. Henover sommersæsonen får Norwegian således assistance fra adskillige europæiske flyselskaber.

For det tredje gør den norske flyskat, der blev indført sidste år, også sit indhug på indtjeningen. For selvom Norwegian har travlt med at etablere baser og åbne ruter overalt i Europa – og snart også Sydamerika – så er det stadig det norske indenrigsmarked og flyvninger til og fra det lange land, som er selskabets ”bread and butter”. Mere end 30 procent af selskabets passagerer har således fortsat norsk pas.

Norwegian erkender, at selskabet er sårbar overfor svingningerne i brændstofpriserne og valutakurserne.

Smæk til Norwegian-aktien
Kvartalsregnskabet gav smæk til Norwegian-aktien på børsen i Oslo efter at regnskabet for andet kvartal blev offentliggjort torsdag morgen. Da børsen lukkede var Norwegian-aktien faldet med knap 15 procent.

Hvis man lægger de økonomiske præstationer til side og kigger på passagerudviklingen, så fløj i alt 8,6 millioner passagerer med Norwegian i andet kvartal, hvilket er en stigning på 12 procent. Den stærkeste vækst i antal passagerer havde Norwegian i Oslo Lufthavn og London Gatwick. Både kapacitetsvækst (ASK) og trafikvækst (RPK) var på 19 procent i andet kvartal. Væksten fremover ventes at blive stærkere resten af året, og Norwegians forventninger til kapacitetsvækst (ASK) er på 25 procent for hele året.

 

Relaterede artikler:

Norwegian og Lufthansa vidt forskelligt ud af første kvartal

Norwegian leverer milliardresultat i tredje kvartal

Norwegian i hårfin balance for at tjene penge

Norwegian-regnskab gav børstæsk

Norwegian brugte 400 mio. kroner på vikarfly

x

Læs Også

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.

Norwegian: Uacceptabel håndtering af bagage

En privat videooptagelse fra Oslo Lufthavn viser lastearbejdere fra handlingselskabet Menzies Aviation smide rundt med håndbagage, der skal i lastrummet på et Norwegian-fly.

Ny hæder til Norwegian

Norwegian er i London blev kåret som årets flyselskab ved det anerkendte CAPA Global Aviation Summit.

Norwegian og Ryanair har stoppet drøftelser

Billet- og bookingsamarbejdet mellem Norwegian og Ryanair bliver ikke til noget. Forholdet mellem de to selskaber er kølnet betydeligt.