Ny Berlin-lufthavn åbner i 2. halvår af 2017

Samtidig med annonceringen af et nyt åbningstidspunkt for den nye Brandenburg-lufthavn ved Berlin har lufthavnens direktør valgt at trække sig.

Så skete det igen. Et forventet åbningstidspunkt for den nye storlufthavn Brandenburg syd for den tyske hovedstad Berlin blev meldt ud. Bestyrelsen for lufthavnen mener således, at den skandaleramte og mange år forsinkede lufthavn kan tages i brug i andet halvår af 2017 – seks år efter den først udmeldte åbningsdato 30. oktober 2011.

Bestyrelsen vurderer, at der nu er så meget styr på arbejdet med at få det kuldsejlede projekt tilbage på sporet, at de godt tør gå ud med et nyt forventet åbningstidspunkt. Først i løbet af næste år vil man sætte en mere præcis dato på og allerede i foråret 2016 forventer man, at selve byggeriet står færdigt. Der er så afsat næsten halvandet år til tests og myndighedsgodkendelser.

Det var lige netop med hensyn til myndighederne og særligt brandmyndighedernes godkendelse, at det gik galt i 2012, hvor lufthavnen havde rigget alle sejl til til en stor åbningsfest den 3. juni 2012. Kun få uger før hev brandmyndighederne i nødbremsen og sagde nej til at godkende projektet. Udsugningen var ganske enkel effektiv nok til at kunne få røg fra en eventuel brand i terminalbygningerne suget væk hurtigst muligt.

Sidenhen har lufthavnen forsøgt sig med flere andre indvielsesdatoer og forventede indvielsesperioder samt snak om en blød opstart med kun ganske få daglige afgange. Alt det er dog forblevet ved snakken.

På kant med bestyrelsen
I kølvandet på bestyrelsens udmelding om forventet åbningsperiode valgte lufthavnsprojektets direktør siden 2013, den tidligere airberlin-chef Hartmut Mehdorn, at træde tilbage. Mehdorn har gennem længere tid været på kant med bestyrelsen i forhold til forventningerne til åbningstidspunkt.

Det var Hartmut Mehdorn, der sidste år luftede tankerne om en blød åbning med ganske få daglige operationer. Og fornylig slog han til lyd for at man allerede nu starter på opførelsen af en ekstra terminal. Lufthavnen er nemlig dimensioneret til 27 mio. passagerer om året. Og de to eksisterende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld, håndterer allerede nu tilsammen 28 mio. passagerer om året. De to lufthavne lukker den dag Brandenburg-lufthavnen åbner.

Derfor er det allerede nu nødvendigt at udvide lufthavnens kapacitet, så den ikke allerede er for lille den dag den måtte åbne, pointerede Mehdorn. Men det synspunkt blev ikke delt af lufthavnsprojektets bestyrelse.