Transportminister Ole Birk Olesen og erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen fremlægger luftfartsstrategien. (Foto: Andreas Krog)

Regering: Ingen flyskat i Danmark

VLAK-regeringen har ingen planer om at kopiere nordmændene og svenskernes flyafgifter.

Nordmændene fik en flyskat i juni sidste år og svenskerne får sandsynligvis en flyskat fra årsskiftet 2017/2018. Det har fået dele af den danske luftfartsbranche til at få nervøse trækninger. For kunne et politisk flertal finde på at indføre noget lignende i Danmark?

Svaret på det spørgsmål er nej. I hvert fald ikke så længe den nuværende VLAK-regeringen sidder i ministerkontorerne. Det slog regeringen fast i den luftfartsstrategi, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) og erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen (K) præsenterede mandag i forrige uge.

”Regeringen har ingen intentioner om at indføre denne form for luftfartsafgift, da det vil svække rammevilkårene og dermed konkurrenceevnen for dansk luftfart, og i sidste ende resultere i en lavere tilgængelighed,” skriver regeringen i luftfartsstrategien.

Danmark havde fra slutningen af 1990’erne og frem til 2007 en passagerafgift på 75 danske kroner per passager, der lettede med fly fra danske lufthavne. Det blev i 2007 afskaffet af den daværende borgerlige regering på grund af negative virkninger på den danske økonomi. Sidenhen har Enhedslisten bragt en afgift i spil flere gange ligesom SF og Socialdemokratiet har haft den med i fælles valgoplæg. Men de seneste år har Socialdemokratiet flere gange kategorisk afvist, at en afgift kan komme på tale igen.

Venstreorienteret grønt tiltag
Når den danske luftfartsbranche alligevel skævede nervøst til de to andre skandinaviske lande, så skyldes det blandt andet, at afgiften i Norge er indført af en borgerlig regering. Det er altså ikke blot et venstreorienteret grønt tiltag. Passagerafgiften er på 80 kroner per passager, der letter fra en norsk lufthavn.

Den svenske flyskat forventes indført fra 1. januar 2018 og møder stor kritik fra mange sider. Når den svenske rød-grønne centrum-venstre regering alligevel holder fast i at indføre skatten, så skyldes det, at det er et af de eneste ”grønne løfter”, som regeringspartiet Miljøpartiet endnu ikke har givet køb på. Det er et af de sidste af partiets fingeraftryk på regeringssamarbejdet med Socialdemokraterne.

Regeringen vil beskatte hver flyrejse til destinationer i Europa med 80 svenske kroner (65 danske kroner), mens en flyrejse til en anden verdensdel udenfor Europa i en maksimal afstand af 6.000 kilometer fra Stockholm, skal have tillagt en flyskat på 280 svenske kroner (220 danske kroner). En længere interkontinental rejse får ifølge betænkningen lagt en afgift på hele 430 svenske kroner (335 danske kroner) oveni flybillettens pris.

I begge ender
Formålet med skatten skal ifølge den svenske regering være, at reducere luftfartens klimapåvirkning, således at Sverige kan nå de miljøkvalitetsmål, som regeringen har opsat. Flyskatten skal netto indbringe den svenske stat omkring 1,75 mia. svenske kroner årligt, hvilket svarer til 1,36 mia. danske kroner.

Den svenske indenrigstrafik forventes at blive hårdt ramt af flyskatten, da den så at sige rammes i begge ender idet, at der skal betales skat for hver passager, der letter fra en svensk lufthavn. Så hvor flyselskaberne kun skal betale skat per udenrigspassager man flyver ud af Sverige og ikke dem, man har med tilbage til Sverige, så skal der betales for indenrigspassagererne hver gang.

 

Relaterede artikler:

Flyskat kan slå lufthavne ihjel

Ryanair: Bliver i Sverige trods flyskat

Underskriftsindsamling mod flyskat

Flyafgifter kan tvinge SAS til større ekspansion i CPH

Svensk luftfartsstrategi med flyskat

Ny svensk regering vil indføre flyskat