Primera Air Boeing 737 MAX 9 (Grafik: Aerospace Manufacturing and Design)

Resumé – ugen i luftfartsbranchen

Uge 20 bød på stridigheder mellem SAS og Norwegian om rettigheder til overflyvning af Rusland, mens Primera stjal fokus ved at annoncere en ordre på 16 Boeing 737 MAX9-fly.

Ugen i den skandinaviske luftfartsbranche bragte en del spændende nyheder med sig, og for en gang skyld var det ikke Norwegian og SAS, der alene var i fokus. Det var i stedet lettisk-danske Primera Air, der kunne annoncere en ordre på 16 Boeing 737 MAX9 samt en option på yderlige fire fly, således at ordren kan komme op på 20 nye fly, der skal leveres fra 2019 og fremad.

MAX-flyene til Primera skal fremadrettet benyttes på nye atlantruter hos selskabet, hvilket Norwegian også har planer om med det noget mindre MAX8-fly. Et fly, som Norwegian i øjeblikket venter på at få leveret i begyndelsen af juni, og det er ikke det eneste Norwegian venter på.

SAS-ruter fra Skandinavien til Asien (Grafik: Great Circle Mapper)

Selskabet har nemlig planer om at åbne en række ruter fra Skandinavien til Asien, men tilladelsen til at overflyve Rusland skal først være til stede, og det kræver at Rusland og de tre skandinaviske lande sætter sig sammen og får lavet en ny aftale. Nu er mødet udsat til det tidlige efterår. Norwegian forsøger angiveligt at få den norske regering til at gå enegang, og det fik SAS til at udsende en pressemeddelelse, hvor man hævdede at have en hævdvundet ret til at være det eneste skandinaviske flyselskab til at benytte den sibiriske luftfartskorridor, hvilket Norwegian straks offentliggjorde et modsvar på.

I det jyske har Aarhus Lufthavn netop åbnet en rute med Czech Airlines til Prag, og denne rute har de to tidligere sommersæsoner været betjent fra Billund Lufthavn. Da den østjyske lufthavn et par dage senere offentliggjorde årsrapporten for 2016 med et driftsunderskud på 9,5 mio. kroner, kunne Billlund Lufthavns administerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen ikke undlade at bemærke, at det var konkurrenceforvridende, når Aarhus Lufthavn samtidig havde udsigt til flere offentlige støttekroner i de kommende år.

Til gengæld kan Billund Lufthavn glæde sig over, at SAS har valgt at øge fokus på indenrigsruten til København. Flyselskabet er i færd med at etablere dialogmøder med virksomheder i det midt- og vestjyske område med henblik på at skabe grundlaget for en egentlig pendlerforening, som man kender det fra Aalborg og Aarhus.

Stærkt svenskt marked
SAS kunne tidligt på ugen bekræfte, at selskabet vil øge kapaciteten i Stockholm og Oslo mere end det er tilfældet i København i det kommende vintertrafikprogram. Et stærkt svensk marked samt for høje afgifter i Københavns Lufthavn skulle ifølge flyselskabet være årsagen til denne beslutning. Alligevel kunne SAS et par dage senere offentliggøre to nye ruter fra København til henholdsvis Tenerife og Fuerteventura, selvom der er tale om lavfrekvente ruter med én ugentlig afgang hver.

Et stærkt svensk marked og høje afgifter kan også være en af årsagerne til, at Air India officielt kunne bekræfte, at Stockholm Arlanda Lufthavn havde trukket det længste strå i den direkte duel med CPH om en ny rute til Delhi.

Mens Københavns Lufthavn tilsyneladende ikke altid er konkurrencedygtig, kan det måske se anderledes ud i Roskilde Lufthavn. Her har lufthavnen fået tilladelse til at mere end firedoble antallet af flyvninger med store fly, fordi et flyselskab har vist interesse for at etablere ruteflyvning til den sjællandske lufthavn.

Elektronikforbud spøger
I denne uge kunne CHECK-IN.dk også afsløre, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen efter et uanmeldt kontrolbesøg på et fly fra iranske Mahan Air, angiveligt fandt ud af, at flyselskabet havde bevæbnede vagter ombord. Det har medført en heftig korrespondance mellem Trafikstyrelsen, flyselskabet, PET og den iranske ambassadør, men indtil videre har styrelsen mørkelagt sagen.

Mørkelægning er der ikke noget af os Brancheforeningen Dansk Luftfart, der holdt årsmøde og generalforsamling i denne uge. Ny formand for foreningen blev administrerende direktør Søren Graversen fra A.P. Møller – Mærsk-flyselskabet Star Air. Han afløser Lars W. Andersen fra SAS, der gennem flere år har kæmpet en brav kamp for medlemmernes og SAS´ interesser.

Blandt de globale sager var det planlagte amerikanske elektronikforbud mod flyruterne fra Europa til USA i fokus, og et nyt møde mellem parterne er berammet til næste uge. En del opmærksomhed fik hackerprogrammet WannaCry også, men bortset fra et stort latinamerikansk flyselskab, var den globale luftfart ikke påvirket af det omfattende hackerangret, som blandt andet Norwegian og SAS havde sikret sig imod. Hvis det er muligt at læse disse linjer, er din computer formentlig ikke blevet hacket.

Fortsat god weekend ønsker redaktionen til vores læsere!