Ryanair-fly letter fra Milano Bergamo-lufthavnen. (Foto: Fabrizio Berni / Wikimedia Commons)

Ryanair udvider transfertilbud

Efter godt en måned med transfer i Rom udvider Ryanair tilbuddet til også at omfatte udvalgte ruter til og fra Milano Bergamo.

Når Ryanair rykker på noget, så rykker de hurtigt. Og når de kan se, at det er en succes, så rykker de igen hurtigt. Et godt eksempel på det er indførelsen af muligheden for at transferere mellem Ryanair-flyvninger. Altså at kunne flyve ind til en lufthavn og flyve videre med et andet Ryanair-fly på én og samme billet og have kufferten checket ind hele vejen til slutdestinationen. De skal ikke forlade ”airside”-området, samle deres bagage op, checke den ind igen og gå igennem sikkerhedskontrollen igen, for at kunne flyve videre.

En helt naturlig ting hos netværksselskaber, men tidligere helt utænkeligt hos lavprisselskaber som Ryanair. Men i maj indførte Ryanair servicen på otte udvalgte ruter til og fra Roms Fiumicino-lufthavn. Og det har tilsyneladende været en succes. For fra den 3. juli udvider Ryanair og tilbyder lignende transfermuligheder i Milanos Bergamo-lufthavn.

Med det nye netværks-setup, så kan passagerer på Ryanairs hjemmeside booke billetter fra en destination til en anden via Rom Fiumicino-lufthavnen eller Milano Bergamo-lufthavnen. De kan også checke bagage ind hele vejen.

Denne gang tilbydes transferservicen til hele 20 destinationer fra Bergamo-lufthavnen. København og Billund er dog ikke i blandt. De 20 destinationer er Alicante, Athen, Barcelona, Bari, Brindisi, Cagliari, Catania, Korfu, Ibiza, Lanzarote, Lamezia, Madrid, Malaga, Malta, Napoli, Palermo, Pescara, Trapani, Valencia og Zaragoza.

Fokus på italienske indenrigsruter
Hvis man tager globusen frem og nærstuderer udbuddet af ruter med transfermulighed, så tegner der sig et klart billede af, at der primært er fokus på italienske indenrigsruter og ruter til Spanien og Grækenland. Af de 20 ruter er ni således til italienske destinationer, mens otte er til spanske destinationer.

Det irske flyselskab er i forvejen størst på de italienske indenrigsruter. Men at stå endnu stærkere er ikke noget dårligt træk i en tid, hvor det italienske netværksselskab Alitalia kæmper for livet. Alitalia blev i maj sat under administration, idet en statslig udpeget administrator har fået 180 dage til at rydde op i selskabet, få det rekonstrukteret eller solgt, hvis ikke det skal gå konkurs.

Mindre støjende topchef
Netværks-setup’et er det seneste i en lang række af tiltag, som Ryanair har taget de senere år som led i sit ”Always Getting Better”-program. Det har blandt andet omfattet en ny og mere brugervenlig hjemmeside, muligheden for gratis at medbringe to stykker håndbagage, ruter fra primære lufthavne som København, Oslo Gardermoen og Frankfurt samt nye læderkabiner med flere mørkeblå ”business”-farver og færre ”udsalgs-gule” farver.

Og endelig en mindre støjende topchef, Michael O’Leary, der tidligere nærmest gjorde en dyd ud af at skælde ud på passagererne og latterliggøre dem.

 

 

Relaterede artikler:

Ryanair er blevet netværksselskab

Alitalia sat under administration

Ryanair åbner CPH-rute til Rom

Ryanair åbner op for connecting flights

IT-problemer for Ryanair og Norwegian

Norwegian og Ryanair tæt på feeder-aftale