Kø i Oslo Lufthavn (Foto: SAS Plus Eksperimentet NO)

SAS: Nordmænd og svenskere snyder mest i køen

Danskerne har en væsentligt bedre køkultur end befolkningen i vores skandinaviske nabolande. Det viser en ny undersøgelse fra SAS.

Der er ikke noget mere irriterende end køer i lufthavnene, når man som rejsende har travlt og skal nå et ventende fly. Men nogle nationaliteter er tilsyneladende bedre end andre til at håndtere den stressfaktor, som en kø kan være.

Det viser en ny undersøgelse fra SAS lavet af Infomedia gennem Norstats onlinepanel. Her er der gennem stikprøver udvalgt hver 1.000 respondenter fra Danmark, Sverige og Norge, der skulle være med til at belyse den skandinaviske befolknings holdning til køer i lufthavne. Blandt respondenterne indrømmer kun 22 procent af danskerne, at de har prøvet at snyde foran i køen, mens det hos nordmændene og svenskerne er henholdsvis 40 og 47 procent af de adspurgte i undersøgelsen, der ikke altid har haft den fornødne tålmodighed.

Undersøgelsen viser samtidig, at det er de hyppigst rejsende, der oftest sniger sig foran i køen. I Danmark er det 30 procent af alle, der rejser fem gange eller mere om året, mens det i Sverige og Norge er henholdsvis 60 og 47 procent af dem, der rejser oftest, der ikke tøver med at går foran i køen.

Respekten for køen i sikkerhedskontrollen er dog anderledes end andre køer i lufthavnene. Det er nemlig de færreste, der begiver sig af med at snyde sig foran i køen til sikkerhedskontrollen. Kun seks ud af hundrede danskere i undersøgelsen har forsøgt at komme hurtigere igennem kontrollen ved at tage egne selvbestaltede metoder i brug. I Sverige er det 10 procent, mens nordmændene med 13 procent har mindst respekt for køen i sikkerhedskontrollen.

SAS: Fast Track er løsningen
Hos SAS ønsker man at bruge undersøgelsen til at skabe øget opmærksomhed omkring SAS Plus-produktet, der giver adgang til Fast Track i en række lufthavne. Denne fartskabende fordel skulle sikre, at der bliver færre kø-situationer og dermed mindre stress og irritation på rejsen.

“De fleste kender det at stå i en lang sikkerhedskø. Man har det varmt, slæber på tasker og jakker, og man bliver utålmodig. Derfor har SAS Fast Track. Det er en fordel for dem som ønsker at komme hurtigere igennem de lange køer til sikkerhedskontrollen. Hvis man ikke har adgang til Fast Track, og man enten ikke har tid eller tålmodighed til at stå køen til den almindelige sikkerhedskontrol, så findes der egentlig kun et andet alternativ, og det er at snige sig foran, og vores undersøgelse viser, at det ikke er en populær løsning,” siger Mariam Skovfoged, der er pressechef i SAS i Danmark.

Da der ikke er adgang til Fast Track i alle lufthavne, som SAS flyver til, er tålmodighed eller snyd, således de eneste alternativer i de lufthavne, hvor SAS ikke har købt sig adgang til Fast Track eller ikke længere ønsker at betale for det. SAS har eksempelvis siden årsskiftet lukket ned for Fast Track-adgang i Dublin, Milano-Linate, Vilnius og Málaga.

Hvis der tilbydes SAS Fast Track i en aktuel lufthavn, kræver det en billet på SAS Plus, SAS Business eller et EuroBonus-medlemskab med guld- eller diamant-status, at få adgang til at benytte sig af denne service.

 

Relaterede artikler:

SAS-kunder bekymrede over lounge-plan

SAS: Massestop for adgang til lounges

SAS Plus Saver testes på skandinaviske ruter

SAS holder fast i Plus-billet med rabat

SAS lokker fritidsrejsende med rabatteret Plus-produkt

x

Læs Også

SAS tilbød ved en fejl gratis mad til Go-passagerer

Passagerer på den nye rute fra Stockholm til Israel har købt billet i den tro, at der var gratis måltider ombord, men det er en fejl, erkender SAS.

SAS Ireland i luften 3. december

Den 3. december går SAS' kontroversielle irske datterselskab på vingerne med sine første flyvninger mellem London og CPH. Senere følger flyvninger indenfor Skandinavien.

Piloter overrasket over SAS Ireland på skandinaviske ruter

SAS' nye irske datterselskab vil om få måneder overtager flyvninger på intra-skandinaviske ruter, som i dag betjenes med skandinavisk personale, og det kommer bag på piloterne.

SAS afviser at kommentere flyordre

En anonym europæisk kunde har underskrevet en hensigtserklæring om køb af 31 Bombardier CSeries-fly, men SAS ønsker ikke at kommentere.

SAS venter tredje overskud i træk

SAS er inde i en god udvikling og forventer et overskud på op mod 1,5 mia. kroner næste år. Hvis det holder, så vil det være tredje år i træk.

SAS tvunget til at droppe Plus-service på ny rute

SAS åbnede i lørdags en vinterrute mellem Stockholm og Eilat i Israel, men selskabet kan ikke levere Plus-produktet på returflyvningerne.