Kø i Oslo Lufthavn (Foto: SAS Plus Eksperimentet NO)

SAS: Nordmænd og svenskere snyder mest i køen

Danskerne har en væsentligt bedre køkultur end befolkningen i vores skandinaviske nabolande. Det viser en ny undersøgelse fra SAS.

Der er ikke noget mere irriterende end køer i lufthavnene, når man som rejsende har travlt og skal nå et ventende fly. Men nogle nationaliteter er tilsyneladende bedre end andre til at håndtere den stressfaktor, som en kø kan være.

Det viser en ny undersøgelse fra SAS lavet af Infomedia gennem Norstats onlinepanel. Her er der gennem stikprøver udvalgt hver 1.000 respondenter fra Danmark, Sverige og Norge, der skulle være med til at belyse den skandinaviske befolknings holdning til køer i lufthavne. Blandt respondenterne indrømmer kun 22 procent af danskerne, at de har prøvet at snyde foran i køen, mens det hos nordmændene og svenskerne er henholdsvis 40 og 47 procent af de adspurgte i undersøgelsen, der ikke altid har haft den fornødne tålmodighed.

Undersøgelsen viser samtidig, at det er de hyppigst rejsende, der oftest sniger sig foran i køen. I Danmark er det 30 procent af alle, der rejser fem gange eller mere om året, mens det i Sverige og Norge er henholdsvis 60 og 47 procent af dem, der rejser oftest, der ikke tøver med at går foran i køen.

Respekten for køen i sikkerhedskontrollen er dog anderledes end andre køer i lufthavnene. Det er nemlig de færreste, der begiver sig af med at snyde sig foran i køen til sikkerhedskontrollen. Kun seks ud af hundrede danskere i undersøgelsen har forsøgt at komme hurtigere igennem kontrollen ved at tage egne selvbestaltede metoder i brug. I Sverige er det 10 procent, mens nordmændene med 13 procent har mindst respekt for køen i sikkerhedskontrollen.

SAS: Fast Track er løsningen
Hos SAS ønsker man at bruge undersøgelsen til at skabe øget opmærksomhed omkring SAS Plus-produktet, der giver adgang til Fast Track i en række lufthavne. Denne fartskabende fordel skulle sikre, at der bliver færre kø-situationer og dermed mindre stress og irritation på rejsen.

“De fleste kender det at stå i en lang sikkerhedskø. Man har det varmt, slæber på tasker og jakker, og man bliver utålmodig. Derfor har SAS Fast Track. Det er en fordel for dem som ønsker at komme hurtigere igennem de lange køer til sikkerhedskontrollen. Hvis man ikke har adgang til Fast Track, og man enten ikke har tid eller tålmodighed til at stå køen til den almindelige sikkerhedskontrol, så findes der egentlig kun et andet alternativ, og det er at snige sig foran, og vores undersøgelse viser, at det ikke er en populær løsning,” siger Mariam Skovfoged, der er pressechef i SAS i Danmark.

Da der ikke er adgang til Fast Track i alle lufthavne, som SAS flyver til, er tålmodighed eller snyd, således de eneste alternativer i de lufthavne, hvor SAS ikke har købt sig adgang til Fast Track eller ikke længere ønsker at betale for det. SAS har eksempelvis siden årsskiftet lukket ned for Fast Track-adgang i Dublin, Milano-Linate, Vilnius og Málaga.

Hvis der tilbydes SAS Fast Track i en aktuel lufthavn, kræver det en billet på SAS Plus, SAS Business eller et EuroBonus-medlemskab med guld- eller diamant-status, at få adgang til at benytte sig af denne service.

 

Relaterede artikler:

SAS-kunder bekymrede over lounge-plan

SAS: Massestop for adgang til lounges

SAS Plus Saver testes på skandinaviske ruter

SAS holder fast i Plus-billet med rabat

SAS lokker fritidsrejsende med rabatteret Plus-produkt

x

Læs Også

Dyrere at opgradere hos SAS

SAS gør det op til 66 procent dyrere at bruge EuroBonus-point til opgraderinger på afrejsedagen i lufthavnen.

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

Et SAS-fly landede sent mandag eftermiddag i Københavns Lufthavn med de 196 passagerer, der strandede i Canada under en flyvning fra Chicago til København i lørdags.

Hvad blev der af SAS-cheferne?

SAS har haft 15 topchefer siden starten i 1946, og Jan Carlzon står klarest i erindringen hos de fleste. De seks nulevende ex-chefer ernærer sig i dag ved bestyrelsesarbejde.

SAS overvejer nye ruter til USA, Indien og Iran

SAS vil kopiere Norwegian og flyve med enten Boeing 737MAX eller Airbus A321 til USA´s østkyst samt Indien og Iran, afslører kommerciel koncerndirektør Eivind Roald.

SAS mister charterkontrakt

SAS må vinke farvel til en trecifret millionkontrakt med Danmarks femtestørste charterarrangør, der har forpligtet sig på en eksklusivaftale med Danish Air Transport.

Dansker bliver bestyrelsesformand i Air Canada

Den tidligere SAS-kronprins Vagn Sørensen kan meget snart sætte sig for bordenden i bestyrelseslokalet hos et af verdens største flyselskaber.