Norwegian og SAS. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

SAS og Norwegian har byttet roller

Norwegian oplever markant vækst i erhvervsrejsesegmentet, men SAS har indledt en offensiv for at tiltrække flere fritidsrejsende.

Da Jan Carlzon overtog ledelsen af SAS i begyndelsen af 1980´erne skabte han i løbet af få år “The Businessmans Airline”, og det prædikat har hængt ved SAS lige siden.

Men fremover satser SAS hårdt på fritidsrejsemarkedet, hvor væksten er største i de kommende år, mens forretningsmarkedet ifølge SAS står stille. Det fremgik at den investorpræsentation, som SAS for nylig gennemførte for journalister og analytikere i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for fjerde kvartal af regnskabsåret 2015/16.

Hidtil har det været den generelle opfattelse, at SAS tog sig af forretningsrejsende, mens Norwegian søgte mod fritidsrejsemarkedet. Nu er rollerne næsten byttet om, eller i bedste fald blandet godt og grundigt.

Det ser man blandt andet gennem det faktum, at der kommer flere forretningsrejsende om bord på Norwegians fly på de ruter, der har et produkt, der appellerer til begge segmenter. Det er blandt andet tilfældet med ruterne fra København til Oslo, Stockholm og Aalborg. Her er andelen af forretningsrejsende i hele 2016 vokset med 29,6 procent trods uændret kapacitet hos det norske lavprisflyselskab.

“Vi har i år oplevet en massiv stigning i antallet af frekvente rejsende, der vælger at flyve med Norwegian. Vi tilbyder et attraktivt produkt med billige billetter, splinternye fly, et relanceret bonusprogram og gratis WiFi. Dette har vi nu igen bevis for, at de rejsende efterspørger. Mange virksomheder ser jo på, hvor de kan spare penge, og ofte er rejsebudgettet et sted, man kigger hen. Det kommer de flyselskaber til gode, der tilbyder lave priser men høj kvalitet,” siger informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Slaget om fritidsrejsemarkedet
Norwegian har løbende forsøgt at gøre selskabets produkt mere attraktivt for de forretningsrejsende. Med fast track, gratis WiFi og et forbedret bonusprogram er man kommet langt, og i kombination med udbud af de rigtige ruter, kan det norske lavprisflyselskab formentlig hente kunder fra SAS og andre selskaber, der hidtil har haft en mere klar profil for de forretningsrejsende.

“Norwegian er optaget af at tilbyde de frekvente rejsende et produkt, hvor de enkelt, smidigt og komfortabelt kommer fra A til B. Vi er glade for, at denne gruppe rejsende kvitterer med stor efterspørgsel, og vi vil fortsætte det hårde arbejde for hele tiden at levere et solidt produkt,” lyder det fra informationschefen.

Det nye mantra hos SAS synes at være flere langdistanceruter og især europæiske fritidsruter. Sidstnævnte segment vokser ifølge SAS fire gange så hurtigt som forretningsrejsesegmentet.

“I løbet af efteråret, er markedsforholdene blevet mere krævende og industrien fortsætter sin hastige forandring. Samtidig er efterspørgslen efter flere langdistanceruter og europæiske fritidsruter stigende. En lavere omkostningsstruktur og øget lønsomhed er påkrævet, hvis SAS skal udnytte disse spændende vækstmuligheder,” sagde koncernchef Rickard Gustafson ved kvartalspræsentationen i december måned.

En lavere omkostningsstruktur for at kunne konkurrere i det ekstremt prisfølsomme fritidsrejsemarked, kan risikere at påvirke det velkendte SAS-produkt for forretningsrejsende. SAS vil fra begyndelsen af 2017 lukke adgangen til tredjepartslounges i flere end 40 europæiske lufthavne. Dermed er selskabet – sammen med andre tidligere tiltag – stærkt på vej til at blive en hybrid mellem et traditionelt netværksselskab og et lavprisflyselskab, hvilket fremadrettet vil gøre det sværere at udpege de produktmæssige forskelle mellem Norweigan og SAS.

Men indtil videre kan de to selskaber kendes på farverne. SAS er blå og Norwegian er rød.

 

Relaterede artikler:

SAS: Massestop for adgang til lounges

Norwegian udfordrer SAS på svensk indenrigsrute

Norwegian slår SAS på loyale medlemmer

SAS lokker fritidsrejsende med rabatteret Plus-produkt

SAS vil generobre fritidsrejsende

x

Læs Også

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Det estiske flyselskab Regional Jet kæmper mod uret for at kunne nå at ansætte piloter og kabinepersonale, når selskabet overtager SAS-produktionen efter Jet Time.

Norwegian: Ikke på Skandinaviens bekostning

DEBAT: Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik tager til genmæle over for SAS, der påstår at have hævdvundne rettigheder til at flyve over Sibirien.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

SAS åbner nye ruter fra København til Kanarieøerne

SAS opruster i det kommende vintertrafikprogram på flyvningerne fra København til De Kanariske Øer og vil dermed udfordre Norwegian og Ryanair.