Niels Sundberg, formand for Erhvervsflyvningens Sammenslutning og ejer af Sun-Air.

Savner fokus på beskæftigelse

Både arbejdsgivere og arbejdstagere undrer sig over, at udfordringerne for beskæftigelsen i luftfartserhvervet ikke er en del af regeringens luftfartsstrategi.

Hos brancheforeningen Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) forstår man godt, at regeringens luftfartsstrategi fortrinsvis fokuserer på tilgængelighed til Danmark til gavn for den økonomiske vækst, beskæftigelse og sammenhængskraften mellem landsdelene.

Men foreningen finder det alligevel skuffende, at strategien, der blev præsenteret mandag, ikke omfatter luftfartserhvervets danske arbejdspladser og danske beskæftigelse.

“ES ser strategien primært fokuseret på, hvad især de store aktører inden for luftfarten som SAS, CPH og et par større jyske lufthavne kan gøre for tilgængeligheden til Danmark. Men der mangler helt spørgsmålet om, hvad samfundet kan gøre for dansk luftfart for at bevare danske arbejdspladser på og omkring danske fly. Med en så ensrettet strategi er der stor risiko for, at det kun er et spørgsmål om kort tid, inden der ikke er dansk luftfart tilbage. Danske fly med danske besætninger vil være en saga blot,” forudser Niels Sundberg, formand for Erhvervsflyvningens Sammenslutning og ejer af Sun-Air.

Bliver tvunget til det
Til efteråret etablerer SAS baser i London og Spanien og ansætter lokalt personale til at betjene nogle af selskabets mest konkurrenceudsatte ruter. Og hos Norwegian har man også rigtige mange piloter og stewardesser baseret udenfor Skandinavien på blandt andet spanske, italienske og engelske løn- og arbejdsvilkår.

Hos Sun-Air har man også overvejet at gå den vej og ansætte folk i andre lande.

”Vi har overvejet i 10 år om vi skulle ansætte udenlandske piloter. Men det tror jeg ikke jeg har lyst til. Det kan dog være vi bliver tvunget til det. De danske lønninger og udgifter til social sikring er ikke konkurrencedygtige,” sagde Niels Sundberg fornylig til CHECK-IN.dk.

Grundlag for unfair konkurrence
I forbindelse med mandagens luftfartsstrategi efterlyser Niels Sundberg et fokus på den unfair konkurrence blandt flyselskaberne indenfor EU.

“Et væsentligt problem for dansk luftfart er den store usikkerhed, som hersker inden for fremtidens luftfart. De under EU lov mulige forretningsmodeller udgør grundlaget for unfair konkurrence blandt de europæiske luftfartsselskaber. Der er behov for at få denne unfair konkurrence viderebearbejdet i lyset af luftfartsstrategien, og at resultatet udmøntes i en klar dansk strategi for håndtering af problemet,” fastslår Niels Sundberg.

I fagforeningen Flyvebranchens Personaleunion (FPU) er man enig.

“Der mangler absolut en mere ambitiøs plan for at sikre fair vilkår fra regeringens side. Til gengæld er det glædeligt, at Niels Sundberg, der tidligere har udtalt kritik af danske piloters lønninger og ret til social sikring, nu melder sig ind i kampen for fair konkurrence og fair arbejdsvilkår,” siger næstformand i FPU, Anders Mark Jensen.

Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) tæller omkring 30 medlemmer, der spænder lige fra flymægleren Air Affairs til det store charterflyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia. ES har til formål at fremme erhvervsflyvningen og varetage medlemmernes interesser over for nationale og internationale myndigheder og organisationer samt at formidle kontakt mellem disse og foreningens medlemmer.

 

 

Relaterede artikler:

Det vil regeringen gøre for luftfarten

Sun-Air på vej til USA

Hele luftfartsbranchen venter på ministeren

Fejrer 70 år med erhvervsflyvningen

x

Læs Også

Besøg i verdens mindste BA Executive Lounge

ANMELDELSE: Aarhus Airport Executive Lounge er et hyggeligt besøg før flyvninger med British Airways til Oslo, Stockholm og Gøteborg.

Effektivitet og høj service hos Sun-Air

ANMELDELSE: Sun-Air tilbyder på vegne af British Airways et gedigent produkt på selskabets mange jyske ruter. Vi prøvede en kort flyvetur fra Aarhus Lufthavn til Oslo.

Hele luftfartsbranchen venter på ministeren

Luftfartsbranchen er ved at være utålmodige efter den luftfartsstrategi, som skiftende regeringer og transportministre har arbejdet på i næsten halvandet år.

Sun-Air reddede Lars Løkkes besøg hos paven

Da Flyvevåbnets Challenger-jet fik tekniske problemer, måtte Sun-Air træde til, og Billund-selskabet bragte statsministeren frem til et lettere forsinket besøg i Vatikanet.

Lars Larsen havde flyskræk – nu er han medejer af privatjet

Købmand og mangemilliardær Lars Larsen købte i slutningen af 2016 halvdelen af en privatjet sammen med Billund-selskabet Sun-Air of Scandinavia.

Sun-Air på vej til USA

Danske Sun-Air er ved at etablere sig i USA. Selskabet leverede et regnskab for 2015/2016, der ikke just bringer jubel hos ejeren.