Boeing 777-300 flyet fra Swiss på jorden i Iqaluit. Foto: Steve Ducharme.

SWISS-fly strandet i Arktisk Canada

I omkring seks døgn har et Swiss-fly været strandet i en lille canadisk lufthavn, hvor skolebusser har været i sving for at kunne håndtere flyets mange passagerer.

Iqaluit Airport i det nordøstlige Canada bruges regelmæssigt af langdistancefly, hvis der opstår tekniske problemer eller passagerer bliver syge eller ustyrlige på turen mellem Europa og Nordamerika. Så går flyene ned i den lille lufthavn. For det meste er der kun tale om ganske få timer på jorden i Iqaluit inden flyene sætter kursen videre mod Los Angeles, New York, København, London eller en anden destination.

Det er dog ikke tilfældet for et stort Boeing 777-300ER fly fra Swiss, der onsdag i sidste uge var på vej fra Zürich til Los Angeles. Det har nu været strandet i Iqaluit Airport i næsten seks døgn.

Da flyet var omkring 400 kilometer nord for Iqaluit i omkring 9,6 kilometers højde satte flyets venstre motor automatisk ud efter at systemerne havde meldt om en fejl i motoren. Piloterne satte kursen mod Iqaluit og begyndte nedstigningen. Omkring halvanden time efter at venstre motor satte ud landede flyet med 217 personer ombord i Iqaluit. En lokal flyspotter filmede landingen.

Landingsbanen var dog ikke bred nok til at flyet kunne vende og taxi ind til lufthavnens lille terminal. Derfor måtte en bugsertraktor skubbe flyet væk fra banen og ind på forpladsen omkring tre kvarter efter flyet var landet.

Lufthavnens immigrationskontrol kan kun håndtere op til 15 ankommende passagerer, så passagererne blev siddende ombord på Swiss-flyet og fik serveret den mad, som de skulle have haft på den sidste del af turen til Los Angeles.

Skolebusser udkommanderet
Swiss sendte et Airbus A330-300 fly fra New Yorks JFK-lufthavn til Iqaluit for at hente passagererne. Lufthavnen havde dog kun en trappe, der var stor nok til at kunne nå op til døren i et Boeing 777-300ER fly og til døren i et Airbus A330-300 fly. Derfor måtte alle Iqaluits fem skolebusser udkommanderes. Passagererne blev så flyttet fra Boeing 777ER-fly ned i de opvarmede skolebusser. Herefter blev trappen flyttet over til Airbus A330-flyet så passagererne og Boeing-flyets besætning kunne komme ombord.

Klokken fem torsdag morgen blev passagererne fløjet videre til New York, hvor de landede kl. 8.30 lokal tid og kunne fortsatte deres rejse mod Los Angeles med andre fly.

Antonov-flyet under indflyvning til Iqaluit Aiport. Foto: Miali Buscemi.

Tilbage i Iqaluit stod Boeing 777-300ER flyet og ventede på en ny motor. Den ankom lørdag, da et stort Antonov 124-transportfly landede i den lille lufthavn med en ny GE90-motor ombord. Også det blev filmet af de lokale.

Herefter gik mekanikere i gang med at skifte den store motor. Et arbejde, der ikke er helt ligetil. Lufthavnen har nemlig ingen hangar, der er stor nok til et Boeing 777ER-fly. Derfor har de måtte opstille et telt rundt om motoren. For når temperaturen er omkring minus 30 grader, så er det umuligt for mekanikerne at arbejde udenfor.

Ny terminal
Iqaluit Airport er flere gange blevet brugt af Airbus i forbindelse med test af nye flytyper. Således har både Airbus A380 og Airbus A350-fly været forbi lufthavnen og lavet landinger og starter i koldt vejr.

Lufthavnen har årligt omkring 120.000 passagerer og adskillige ruter til andre destinationer i Canada. Fra 2012 til 2015 fløj Air Greenland mellem Nuuk og Iqaluit. Lufthavnen er netop i gang med at blive udvidet med blandt andet en ny terminal, flere parkeringspladser og ny asfalt på landingsbanen.

Iqaluit ligger syd for polarcirklen, men Arktis defineres ofte som områder, hvor gennemsnitstemperaturen i den varmeste måned ikke kommer over minus 10 grader. Og her kan Iqaluit sagtens være med.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland opgiver Canada-rute

Air Greenland åbner rute til Canada

 

x

Læs Også

Paris Air Show dag 4: Anonym storordre og widebody-flop

En stor Boeing-ordre fra en anonym kunde rundede branchedagene af ved dette års Paris Air Show, der ikke bød på mange ordrer på widebody-fly.

Sådan skifter man en flymotor ved minus 30 grader

Et oppusteligt telt, fem skolebusser og godt med varmt tøj var vigtige ingredienser, da Swiss skiftede en motor på et Boeing 777-fly i arktisk kulde.

Dropper to-personers regel

Det er ikke længere et krav, at der altid skal være to personer i cockpittet hos Lufthansa, Swiss, Austrian og Eurowings.

Verdens længste flyrute blev indviet

Qatar Airways fløj søndag nonstop fra Doha til Auckland på 15 timer og 50 minutter og indviede dermed verdens længste flyrute.

Ryanair stormer frem i CPH

Med knap to mio. passagerer i 2016 er Ryanair nu det tredjestørste selskab i CPH og kommer med til de vigtige takstforhandlinger. Samtidig er SAS' dominans blevet mindre.

Laveste antal Boeing-ordrer i seks år

Den amerikanske flyproducent Boeing fik i 2016 det mindste antal nettoordrer i seks år.