(fra venstre mod højre) Mikael Wångdahl, CEO Blue 1 & Vice President Capacity Procurement SAS; Patrick de Castelbajac, ATR Chief Executive Officer; Rod Mahoney, Avation Chief Commercial Officer og Saad Hammad, Flybe tidligere Chief Executive Officer. (Foto: ATR / BARTHE Pierre)

Wetleasing sparer årligt SAS for 400 mio. kroner

Outsourcing af regionale flyvninger til Cimber, CityJet, Flybe og Jet Time har i det seneste regnskabsår sparet SAS for 400 mio. kroner.

Det har været en stor succes for SAS at outsource produktion på de regionale flyvninger med flystørrelser til under 100 passagerer. Ved udgangen af regnskabsåret 2015/16 var der i alt 33 fly fra fra fremmede produktionsselskaber beskæftiget hos SAS. Det svarer til lidt mere end 21 procent af samlet 156 fly i flåden.

Største leverandør har været Cimber med 11 fly af typen Bombardier CRJ900, mens Jet Time har haft ni ATR72-fly i produktion for SAS. Herudover kommer otte CRJ900 fra CityJet samt fire ATR72-600 fra britiske Flybe. Endelig flyver schweiziske PrivatAir med et specialbygget fly af typen Boeing 737-700, der benyttes på ruten mellem København og Boston.

Mange vil sikkert spørge sig selv, hvorfor SAS ikke selv kan producere disse flyvninger og i stedet skal indgå aftaler med operatører i blandt andet Storbritannien og Irland.

“Ved at få selskaber, hvis hovedfokus er på sådanne operationer, til at håndtere dem, kan vi øge effektiviteten af vores forretning, men også forenkle og øge fokus på vores egen produktion, så vores effektivitet kan blive øget. Wetlease-aftalerne er mere fleksible i forhold til, hvordan det ville være, hvis vi selv skulle gennemføre denne produktion, og der er også lavere omkostninger forbundet med det. Derved får SAS en forbedret rentabilitet på 500 millioner svenske kroner (400 mio. danske kroner, red.) om året,” siger Mikael Wångdahl, ekstern produktionschef hos SAS, i den netop offentliggjorte årsrapport.

Pionerer i Europa
Mikael Wångdahl fortæller, at SAS sædvanligvis indgår wetlease-aftaler af en længde på mellem tre og seks år. Det reducerer eksponeringen mod en bestemt leverandør samtidig med, at det giver mulighed for at justere kapaciteten, såfremt der måtte være behov for det.

Wetlease-aftalerne er ifølge SAS ikke baseret på et traditionelt leverandør-kunde forhold. Det handler i stedet om et tæt samarbejde om at levere det produkt, som kunderne forventer. Her er det tætte samarbejde en forudsætning for at kunne sikre et langvarigt og stabilt partnerskab om flyvninger.

“Vi er pionerer i Europa. Intet andet flyselskab har opbygget en tilsvarende wet-lease operation i Europa,” understreger Mikael Wångdahl, der dog i samme åndedrag tilføjer, at modellen er meget anvendt i USA, hvor der er mange store wetlease-operationer.

Det er ikke ligetil at blive wetlease-parner med SAS. Der er mange krav, der skal leves op til, før man kan få lov at få sine fly malet i SAS-farverne og begynde operationen på det skandinaviske flyselskabs rutenet.

“Vi stiller krav om, at leverandørerne har tilsvarende kvalitet og sikkerhedsstandard som SAS´ eget produkt. Vi sikrer dette gennem løbende opfølgning, og vi arbejder tæt sammen på forskellige niveauer for hurtigt at kunne identificere potentielle problemer og for at forbedre kvaliteten,” forklarer SAS-chefen.

 

Relaterede artikler:

SAS får indblik i CityJet-regnskaber

SAS indgår regional jet-aftale med CityJet

Samarbejdet mellem Flybe og SAS kan udvikle sig

Flybe skal flyve for SAS

14 Jet Time-fly i sving for SAS