Widerøe nye sæsonruter i sommeren 2017 (Great Circle Mapper)

Widerøe åbner syv nye sæsonruter i Norge

Det tidligere SAS-selskab Widerøe åbner syv sommerruter til blandt andet Lofoten.

I starten af april geare det norske regionalflyselskab Widerøe op for at kunne møde den stigende efterspørgsel når turistsæsonen tager til i Nordnorge i takt med at det bliver lysere og varmere.

Således åbner selskabet flyruter til tre destinationer på øgruppen Lofoten. En øgruppe, der er kendt for en særegen natur med fjelde og tinder, hav, strande og store, uberørte landområder.

For det første åbner selskabet den 2. april en rute mellem Oslo Gardermoen og Svolvær med to ugentlige flyvninger med Dash8-100 fly, som vil tage turen på to timer og 20 minutter. Fra slutningen af juni frem til 10. august vil ruten blive betjent tre gange om igen.

Fra Svolvær vil Widerøe også flyve 12 gange om ugen til Andenes – men ikke retur.

For det andet får den lille by Leknes to ruter fra Tromsø og Oslo Gardermoen med betjening henholdsvis seks og to gange om ugen. I sommerhøjsæsonen vil der være tre ugentlige flyvninger mellem Oslo og Leknes.

Desuden får Leknes en rute med seks ugentlige flyvninger hver vej til Stokmarknes, der kun ligger 20 minutters flyvning væk. Fra 27. juni til 12 august vil Stokmarknes have tre ugentlige returflyvninger til Oslo Gardermoen.

Og endelig så planlægger Widerøe fra 2. april at flyve seks gange om ugen mellem Trondheim og Aalesund.

Alle ruter vil blive betjent med Widerøes 39-personers Dash8-100 turbopropfly, der er skræddersyet til at lande på de korte baner i Lofoten-lufthavnene. Widerøe har en flyflåde bestående af 41 Dash8-fly med plads til mellem 39 og 78 passagerer. Heraf er 20 Dash8-100 fly.

Rigtige materiel til det rigtige marked
Widerøe meddelte fornylig, at selskabet agter at købe tre Embraer E190-E2 fly med plads til 114 passagerer. Hertil kommer en købsoption på yderligere 12 fly af samme type. Købsoptionen er gjort fleksibel, således at der kan vælges mellem E175-E2, E190-E2 samt E195-E2, hvilket giver Widerøe mulighed for at tilpasse flåden i et spænd mellem 80 og 130 sæder per fly, så man kan benytte det rigtige materiel til det rigtige marked.

E2 vil blive leveret i tre versioner; E175-E2 med op til 90 sæder, E190-E2 med indtil 114 sæder samt E195-E2, der har plads til 138 passagerer. Embraer er kendt for sin såkaldte E-serie af fly, og E2 er en nyudvikling af disse fly med moderne motor- og materialeteknologi, som vil medføre et lavere brændsstofforbrug og en forbedret driftsøkonomi. På samme måde som Airbus har udviklet neo-serien, og Boeing har udviklet MAX-flyene.

 

 

Relaterede artikler:

Widerøe køber op til 15 nye jetfly

DAT fejet af banen af Widerøe

SAS gik glip af millioner ved Widerøe-salg

Widerøe tvunget til at sætte fly på jorden

x

Læs Også

Delta sælger 19 Air Canada-fly til dansk selskab

Billund-selskabet Nordic Aviation Capital fortsætter oprustningen af Embraer jetfly. I forvejen er selskabet den største flådeejer af Bombardier og ATR-fly.

SAS gik glip af millioner ved Widerøe-salg

Overdragelsen af de sidste 20 procent af Widerøe-aktierne skulle have indbragt SAS op imod 300 mio. svenske kroner, men nu får SAS ingenting.

DAT fejet af banen af Widerøe

Det norske Samferdselsdepartement har tildelt samtlige udbudte ruter i Nordnorge til Widerøe for næsen af Danish Air Transport.

Widerøe vil bestille op til 10 nye jetfly

Inden årets udgang ventes Widerøe af afgive ordre på op til 10 nye jetfly, der skal benyttes på nye direkte ruter.

Næsten hver 12. Embraer E-jetfly under dansk ejerskab

Nordic Aviation Capital vil overtage 25 Embraer-fly fra et amerikansk leasingselskab, og har i løbet af seks måneder sikret sig næsten otte procent af den samlede produktion.

Widerøe undersøges for DAT-diskrimination

Europæiske myndigheder starter officiel undersøgelse af Widerøe for at have diskrimineret Danish Air Transport i forbindelse med udbud af norske indenrigsruter. Widerøe risikerer bøde på godt 300 mio. kroner.